21 maj 2019

Portugal, Cascais - dag 1 och 2

Och så är man tillbaka i vardagen igen efter fem intensiva dagar tillsammans med 3 festprissar😉.

I onsdags boardade vi det portugisiska flygbolaget TAPs plan och styrde kosan mot Lissabon för att hälsa på vår kompis Anette som nuförtiden bor i staden Cascais, ca 30 min utanför Lissabon tillsammans med sin man.
Vi beställde en Uber-taxi till Anettes och inom mindre än en timme så var vi framme. Anette och hennes man, som besökte Sverige under vår vistelse, bor i trevåningslägenheten längst till höger (endast de två översta våningarna syns på bilden). Deras bostad var så smakfullt inrett, jag skulle ha kunna kopiera allt rakt av. De fyra husen i det inhägnade bostadsområdet delar på en uppvärmd pool som håller en konstant temperatur på 32 grader, vilken lyx.

När vi installerat oss i våra rum som alla hade eget badrum tog vi bilen till en matvaruaffär i närheten för att köpa kött och annat till torsdagens middag som vi tänkte göra hemma hos Anette. Jag älskar att gå i matvaruaffärer utomlands. I Portugal äter man uppenbarligen mycket torkad fisk, förutom sardiner.
När vi shoppat klart åkte vi hem och blandade ihop var sin Aperol spritz, är nog en av mina favoritcocktailar någonsin, så fräsch.

Vädret var lite varierande och värmade sol blandades med kall vind.
Mot kvällen fixade vi oss i ordning och tog en Uber in till Cascais för lite mat och vi gick in på ett ställe som hette Hifen och ligger alldeles vid vattnet.
Maten var helt fantastiskt god. Jag beställde en burrata (som mozzarella fast mycket krämigare och godare) ...
stekta bläckfiskarmar med grönsaker och fritterade sötpotatischips och stek med ett tjockt täcke av parmesanost. Jag skulle kunna äta här varje vecka😋
Efter maten åkte vi mätta och belåtna hem igen och satt och pratade ytterligare några timmar innan det var dags att lägga sig.
Torsdagen vigde vi åt att utforska Cascais med Anette som guide. Staden ligger bara ca 1,5 km från där Anette bor så vi gick in.
Vi åt lunch på en uteservering vid havet. Anettes hund Nova fick också komma med oss ut men hon är lite lat så Anette hamnade att bära henne största delen av tiden😁. Hon är så otrooooligt söt, med krullig och mjuk päls. Hon är av en rysk ras som jag inte minns namnet på.
Shoppinggatan
Vi gick också gata upp och ner i gamla stan. De gamla delarna av städer är alltid de vackraste.
Konstiga träd.
Det var mycket blomsterprakt
Hamnområdet
Jag fullkomligt älskar att många hus är beklädda med kakel. Det piggar verkligen upp.
Pastellexplosion
Vi kom hem igen vid femtiden och började försöka sätta fyr i deras utegrill för att tillaga middagen. Det gick åt nästan lika många tändbriketter som kol innan vi äntligen fick ordentlig fyr😉
Vi åt en riktigt god trerätters där grillade kyckling- och korvspett utgjorde huvudrätten
Det växer hur mycket rosmarin som helst i rabatten utanför ytterdörren så vi tog några kvistar och använde dem som spett, det gav jättegod smak även på insidan av köttet
Anette och hennes man har en imponerande vin- och spritkällare. Skulle gärna ha en likadan.
Anettes man har dessutom en riktig "man cave" med både biljardbord och darttavla. Jag gillar den coola gröna färgen på väggar och tak.
Vi spelade lite dart och kom inte i säng förrän vid 2-tiden, efter alltför många glas vin😊.
Så där, det får vara allt för den här gången. Fortsättning följer ...