21 juni 2019

Gotland Del 1

Glad Midsommar på er och long time no see! Det har varit absolut fullt upp från morgon till kväll sedan jag kom hem från Gotland med både jobb och Steves bowls-tävlingar som jag åkt och tittat på. I måndags åkte jag hem till min svenska kompis Cecilia, hon som jag reste till Kuba med, för planering av kubamiddag som vi ska hålla för några svenska kompisar.

Men, här ska ni "äntligen" få se lite bilder från min och Svanhilds Gotlandresa förra veckan. Visby och Gotland visade sig verkligen från sin bästa sida och var lika vacker som jag fantiserat, helt underbar stad och ö!

Vi bodde på ett hotell som heter Donners Hotell som ligger mitt i stan. Förutom att rummet var lite väl varmt (jag kan bara tänka mig hur det är på sommaren😅) så var det väldigt fint och buffefrukosten jättegod.
Utsikten från vårt rum.
"Insikten" i vårt rum😉
När vi packat upp tog vi en runda genom stan. Jag tror vi valde rätt tid att åka, typ veckan innan turistsäsongen inleddes. Det var turister på stan men man slapp trängas och vi kunde alltid få ett bord på någon restaurang på kvällarna.
Visby är så otroligt välskött, inga nergångna hus någonstans.
Det finns också gott om charmiga och vackra ruiner i stan. En av de största S:ta Katarina ligger aldeles vid huvudtorget, Stora torget.
Domkyrkan S:ta Maria skymtar i bakgrunden med sina tak i trä.
S:ta Maria på nära håll.
Så här såg domkyrkan ut på insidan, väldigt vacker och imponerande.

Vi gick också längs med delar av ringmuren som är imponerande oförstörd.
Ännu en kyrkoruin ... de var väldigt religiösa förr i tiden.
Mer ringmur
Jag tror den här ruinen heter S:Nicolai
Förutom att det inte kryllade av turister så blommade allt för fullt.
Vi besökte naturligtvis också den botaniska trädgården.
Jag kunde inte hålla mig från att fotografera lillkillen som klättrade uppför stolpar snabbt som en vessla, en liten Emil😊
Vi åt på Munkkällaren andra kvällen och det var så varmt att vi kunde sitta ute.
Fler vackra byggnader och gator.
Det finns inga Hop on Hop off-bussar i Visby men väl ett litet turisttåg. Jag rekommenderar verkligen det om ni vill lära er mer om Visbys historia.
Här åt vi lunch andra dagen, Restaurang Trädgårdn. Man kunde verkligen inte klaga på utsikten!
Gotlands vapen innehåller en bagge och man såg avbildningar av dem överallt, som här på Stora Torget.
Första kvällen hann vi också med en Aperol Spritz ... eller två innan vi åt middag. Det är verkligen sommardrinken nummer !
Vi åt middag på en fiskrestaurang som heter Bakfickan. Maten var verkligen god och restaurangen intim och mysig.
Jag åt rökta räkor till förrätt ...
och fisksoppa till förrätt. Det var sååå gott!
Så, det var de första dagarna som vi tillbringade i Visby. På fredag tog vi bussen till Fårösund, färjan över och sedan cyklade vi runt nästan hela Fårö på cyklar som vi hyrde enkelt vid färjeläget, men mer om det i mitt nästa inlägg😊