11 september 2022

Kräftskiva 2

Hej på er. Startade morgonen med två pass på gymmet och när jag skrivit klart det här inlägget är planen att gå ut en timme med ljudbok i öronen. Det är 23 grader i dag och det vill jag inte slösa bort genom att sitta inne.

I går var det dags för kräftskiva nummer två hemma hos Steve och mig. Crayfish Bob som fångar kräftorna i engelska vattendrag och kokar dom efter beställning levererade dom till oss på fredag kväll.

Vid 18-tiden anlände Cecilia och Björn och Björns syster Sofia som råkade vara i London. 

Kul att få möjlighet att damma av kräftdekorationerna igen.
Innan vi högg in på kräftorna skålade vi i bubbel och åt lite olika tilltugg. Jag hade gjort både gurkrullar med örtfärskost och räkor samt Prosciutto med basilika och paprikafärskost. Båda recepten kommer från den här bloggen. Ni hittar recepten under bilden.
Gurkrullar med örtfärskost och räkor

Ingredienser
2 gurkor
1 ask creme bonjour pepparrot (jag hade Philadelphia med örter då det inte finns creme bonjour i mina affärer)
1 ask ärtskott
8-12 skalade stora räkor

Gör så här
1. Hyvla gurkorna med osthyvel, släng första gurkstrimlan. Hyvla in till fröhuset, vänd på gurkan och gör likadant på andra sidan. Lägg på bakplåtspapper och torka av med papper. 
2. Bred rikligt med färskost på gurkskivorna, dela varje del i två delar. Lägg några ärtskott på skivan och rulla ihop. 
3. Fäst ihop rullarna med lite färskost som ”lim”. Sätt i en räka i varje rulle och servera!

Prosciutto med basilika och paprikafärskost
Lägg ut prosciutton långsida vid långsida på gladpack (jag använde 1,5 förpackning Proscuittoskinka), bred färskost på och avsluta med basilika, rulla ihop och skär ”rulltårtebitar”. 

Ett annat tilltugg som verkar trenda på diverse sociala medier är vispad brie. Jag beslöt mig för att prova och det blev jättegott, väldigt krämigt.

Vispad brie
6 portioner

Ingredienser
2 trianglar brieost
Marmeland, t.ex. fikon eller hjortron, jag valde chili

Gör så här
Skär bort de hårda skalet (går lättast när den är kall). Skär osten i bitar och låt den ligga i rumstemperatur ett tag så den mjuknar. Kör den i matberedare eller vispa med elvisp i ca 10 minuter tills den blir som krämigt fluff. Bred ut på en tallrik och toppa med valfri marmelad och servera med små kex att skopa upp det hela med. Enkelt, festligt och väldigt gott!

Till kräftorna och den obligatoriska skalfria och kolhydratfria ostpajen gjorde jag också en fetaostsallad med björnbär. Jag hittade receptet i tidningen Femina, nr 11/2022.
Fetaostsallad med björbär
6 personer

Ingredienser
2 gurkor
1 lime, rivet skal och saft
1 rödlök
200 g fetaost
150 g björnbär
1 tsk crema di balsamico

Gör så här
1. Skala och dela gurkorna på längden. Skrapa ur fröna och skär gurkorna i skivor. Riv limeskal över.
2. Skär löken i ringar. Pressa över limesaft. Skär fetaosten i bitar.
3. Blanda gurka, lök, ost och bär. Droppa över balsamico.

I år hade Bob lyckats extra bra med inkokningen. De hade härlig sälta och dillsmaken var tydlig. Vi sörplade, skalade, åt och sjöng. Ingen kräftskiva utan sånger😋
Nej, om det skulle vara dags att ge sig ut i värmen då, så kan jag kolla på Netflixserier resten av kvällen utan att känna att jag slösat bort en fin dag😛

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...