9 september 2022

På kräftskiva i Kungshamn

Hej på er! Nu är jag tillbaka i London och på jobb igen.

I går nåddes världen av den sorgliga nyheten att drottning Elizabeth II hade avlidit. Man hade ju hoppats att hon skulle ha levt till sin 100-årsdag åtminstone. Få se om Charles kan axla hennes mantel för det kommer inte att bli lätt.

Jag såg henne "live" på galopptävlingarna på Ascot 2017. Det var lätt att se henne bland folkmassorna för hon klädde sig alltid i färgstarka kläder.😊

Här kommer några foton från långhelgen i Kungshamn, cirka 1 timmes bilfärd norr om Göteborg. Jag och Angela hade blivit inbjudna till kräftfest av vår kompis Cecilia och hennes partner Robert.

Festen skulle hållas i en gammal lotsstuga med fantastisk utsikt över både Kungshamn och Smögen samt öarna runtomkring.

Vad är det där för gammalt spöke i fönstret!?😂
Smögen i fjärran.
Jag och Angela hjälpte Cecilia och Robert att förbereda och dekorera stugan. Vi skulle bli 26 personer.
Vädret var fantastiskt och vi bjöds på vit sangria som välkomstdrink ute på terrassen.
Robert sjunger i kör och många av gästerna var inte rädda att ta ton.😊
På västkusten äter man havskräftor. Det var första gången jag åt dom och de var jättegoda. Det kött de saknade i klor kompenserade de i stjärtarna.
Efter välkomsttal från värdparet var alla redo att hugga in.
Ja inte ser man sexig ut i kräftskivemundering precis😃
Jag tror aldrig jag har varit på en kräftskiva där det sjungits så mycket, man hann inte ta en tugga innan någon föreslog en ny sång😛
Efter dessert och kaffe blev det dans, något som jag upptäckt är väldigt vanligt på svenska fester. Runt kl. 1 hade dock de flesta gästerna droppat av medan några av oss stannade kvar och städade undan så att det typ bara skulle vara slutstädningen kvar dagen efter.
Det såg ut som regn i fjärran men det kom aldrig till oss.
På söndag eftermiddag var det bara Cecilia, Angela och jag kvar i Roberts sommarhus (vi skulle stanna till måndag) och vi gick en runda i Kungshamn. Det är väldigt pitoreskt och vackert med alla hus med röda tak. 
Utsikt från piren mot Kungshamn centrum. Lyxbåten till höger ägdes av en norrman, och inte en rysk oligark, för ovanlighetens skull. Kungshamn ligger väldigt nära Norge.
Jag gillar namnet på den är båten😂
Kyrkan i Kungshamn. Igen väldigt mörk himmel men inget regn.
Till middag blev det havskräftor igen. Vi tyckte alla att det var ganska skönt att kunna äta dem i lugn och ro utan sång var 3:e minut.😋
På måndag packade vi ihop våra grejer och styrde kosan mot Smögen för lunch.
Smögen är ett extremt populärt turistställe på sommaren, speciellt bland ungdomar. Nu är dock säsongen över och vi kunde promenera längs vattnet i lugn och ro. Jag kan tänka mig att lokalbefolkningen andas ut.

De här gamla fiskebodarna, nuförtiden ombyggda till bostäder, är väldigt populära fotograferingsobjekt.
Fiskenät på tork.
När man besöker gamla fiskeorter så äter man fisk eller skaldjur. Jag beställde en jättegod räksallad på Skäret Krog och Pianobar som låg vackert vid vattnet.
Efter lunchen styrde vi kosan mot Göteborg. Vi gjorde en kort avstickare till Vänersborg dit en fd Londonkompis, Marie, flyttat. Jag hade inte träffat henne sedan hon flyttade tillbaka till Sverige för ca ett år sedan så det var kul att ses.

Vi åt middag på restaurang Sjöbaren Haga i Göteborg, inte långt från där Cecilia bor.
Jag åt sotad rödingfile med bland annat chilimajonnäs som var supergott.

Tisdagen var hemresedag för mig medan Angela skulle fortsätta till Stockholm för ytterligare en veckas semester. 

När Cecilia och jag "satt" henne på morgontåget till Stockholm gick vi runt i affärer innan vi åt en sen lunch på restaurang Salut i Saluhallen. Efter allt fisk- och skaldjursätande de senaste dagarna var det gott att bryta av med en råbiff. Den hade gärna fått vara lite större, och då var det här den "stora" portionen😏

Mitt flyg skulle avgå kl. 18.30 så jag tog flygbussen från Göteborg vid 15.30. Väl på flygplatsen blev det dock en riktig långväntan då mitt Ryanairflyg var 1,5 timmar försenat😠 Jag kom hem först efter kl. 23.

Måste visa en salmiak som jag köpte i en butik som heter Lakrids i Göteborg (ett måste för alla som älskar salmiak). Jag har ätit "Svenskjävlar", som är supersalta, tidigare. De är goda men man nöjer sig med en i taget. "Heta svenskjävlar" tillhör en annan kategori! Jag bet av hälften av en godisbit och trodde huvudet skulle explodera. Godiset innehöll Carolina Reaper som är världens hetaste chili, men det såg jag inte förrän efteråt😵. Både tårar och snor rann och tungan hängde ut som på en hund. Den här burken ska jag spara och bjuda gäster till ... men de provar på egen risk😉
Nej, nu är det dags för dagens träningspass och sedan kommer jag att åka till Clapham Junction för lite shopping inför den årliga kräftskivan som Steve och jag kommer att hålla hos oss. Här kommer det att stå engelska signalkräftor på bordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...