25 december 2022

God Jul 2022

God Jul på er, hoppas ni hade en fin julafton. Vår var, som jag alltid säger, väldigt traditionell. Varför ändra ett fungerande koncept liksom😏 Här kommer några bilder från de senaste dagarna.

Julafton visade sig från sin vackraste sida i går, med en molnfri himmel och minusgrader.

Vi åkte som vanligt till julbönen kl 13 i Munsalas vackra kyrka.
Efter julbönen var det dags för julmat. Det "nya" för i år var snaps, tänkte det skulle vara kul att testa. Magnus hade köpt en flaska akvavit från Norge som var riktigt god, för att vara snaps, men det räckte med ett glas😊. Vi hade beställt ekologisk skinka från Skogsjö Gård som ligger i en grannby. Vi gör också alltid kål- och morotslådorna själva samt varm rödkålssallad. När man gjort dem själva en gång så duger aldig färdigköpta lådor längre, hemmalagat är absolut bäst.
På torsdag var det dags för den årliga glöggfesten, även den helt enligt traditionen.

Vi dricker alltid Feuerzangenbowle som är en tysk bål eller punch som består av glöggkryddor, rödvin, sockertopp och stroh rom.
Vi har också hunnit äta ett gäng dessertostar som Magnus och jag haft med oss från Norge och England.😋
Det är också tradition att besöka hårfrisören varje gång jag är hemma från London. Jag litar inte riktigt på att engelska frisörer förstår sig på skandinaviskt fint hår.😏
Årets julgran från egen skog. Den var väldigt tät med kraftiga grenar som orkade hålla upp även de tyngre bollarna i glas.
95 % av alla bollar är köpta i England😊
En kväll gjorde jag indisk Butter Chicken till middag. Jag är inget stort fan av indisk mat då jag tycker att allt smakar curry och inget annat. Butter Chicken har dock en väldigt nedtonad currysmak och är mycket god. Ni hittar receptet, som jag hittade på den här webbsajten, under fotot. Jag 
Butter Chicken
4 portioner

Ingredienser
750 g kycklinglårfiléer (eller bröst)
1 (120 g) tomat
1 (110 g) gul lök
2 msk finhackad färsk ingefära
2 vitlöksklyftor
1 msk tomatpuré
1 msk garam masala
½ msk mald koriander
½ msk chilipulver
2 dl vispgrädde eller fet yoghurt
1 tsk salt
100 g smör eller ghee

Instruktioner
Skär kycklinglårfiléerna i mindre bitar.
Lägg i tomat, lök, ingefära, vitlök (som du skalat och hackat i mindre bitar), tomatpuré och kryddor i en matberedare (eller använd mixerstav) och mixa tills finfördelat. Tillsätt grädden och mixa i några sekunder.
Marinera kycklingen i marinaden i minst 20 minuter i kylskåpet (det här steget kan du med fördel förbereda dagen innan).
Stek kycklingen i 1/3 av smöret på medelhög värme i några minuter, kycklingen får gärna få lite färg.
Häll i resten av marinaden och smöret. Låt puttra på medelhög värme i 15 minuter eller tills kycklingen är väl tillagad. Smaka av med eventuellt mer salt.
Vid servering, toppa gärna med koriander och ringla över en skvätt grädde. Jag åt stekt blomkålsris till och de andra vanligt ris.

Jag avslutar med några foton av Elvis. Hans senaste beteende är att endast dricka rinnande vatten och ligger ofta och väntar framför toaletten på att någon ska komma dit och sätta på vattnet i bidén (80-talsmöbeln har fått en ny uppgift😊).

Gillar perspektivet på den här bilden😂
Elvis gillar att ligga hopklämd i handarbetskorgen, men förlorade balansen när han hoppade in och hamnade med korgen över sig. Sådär låg han sedan i 10 minuter. Det gick det också😂

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...