18 april 2023

En by i Piccadilly och improvisationsteater

Hej på er, hoppas veckan har börjat bra! Här har det varit grått som i en säck i dag och det enda jag gjort är gymmat och jobbat. I går däremot sken solen och jag tog eftermiddagen ledig för lite kultur.

Det var ett tag sedan jag var på en London Walk-promenad nu och i går kände jag att det var dags igen. Eftersom jag skulle träffa Angela för middag i Soho följt av teater så passade det bra med en guidad tur runt Piccadilly.

Turen startade vid den välkända Eros-statyn vid Piccadilly Circus, och det första vi fick lära oss är att den inte föreställer Eros, den erotiska kärlekens gud, utan det är faktiskt en staty av hans bror Anteros – guden för osjälvisk kärlek.😏

Vårt andra stopp var utanför Theatre Royal Haymarket som härstammar från mitten av 1700-talet. Där fick vi bland annat lära oss varifrån talesättet "Break a leg", som vanligtvis används på teater för att önska skådespelare lycka till innan de går upp på scenen, kommer ifrån. Talesättet uppstod i mitten av 1700-talet när en man som hette Samuel Foote var chef för Royal Haymarket. Under en kunglig jaktfest tilldelades han som skämt en oinriden häst (humorn var lite annorlunda på den tiden😏). Han kastades av hästen och bröt benet så allvarligt ett det behövde amputeras. Kungen, som gett honom hästen, fick dåligt samvete och gav Foote tillåtelse att förstora och rusta upp teatern, något som han nekats innan. Det brutna och amputerade benet ledde med andra ord till något bra och därigenom "Break a leg".😊
Det finns många vackra arkader i statsdelarna Piccadilly och St James's, vissa är smått glömda och gömda ...
... medan andra är fulla av aktiviteter. Den kanske mest kända heter Burlington Archade och öppnades 1819. Den här arkaden har Storbritanniens äldsta och minsta "polisstyrka", kallad Beadles. De ansvarar för att upprätthålla de regler som fastställdes av de ursprungliga Beadles, och det är exempelvis förbjudet att vissla, springa, cykla eller "bete sig högljutt" i arkaden. Endast två personer har beviljats särskilt tillstånd att vissla, varav en av dem är Sir Paul McCartney. 😊
Vi besökte även parfymtillverkare Floris som härstammar från 1730 och som fortfarande är i samma familjs ägo. De är kunglig hovleverantör av parfymer men även Florence Nightingale, Winston Churchill, Ian Flemming och andra kändisar köpte och köper deras parfymer. Man kan få sin alldeles egen parfym också ... om man betalar 4 500 pund.😊
Vi passerade även chokladtillverkaren Charbonnel et Walker som även de är hovleverantörer till kungahuset. Drottning Elisabeth var väldigt förtjust i choklad och vi fick smakprov på två av hennes favoritchoklader ...

... med smak av lavendel och rosenvatten. Inte mina favoritsmaker, men smaken är som baken.😏
Efter den väldigt intressanta rundturen var jag lagom seg i benen, innan jag åkte till stan hade jag nämligen gått min vanliga entimmesrunda. Det är svårt att hålla sig inomhus när det äntligen är varmt och soligt utomhus.😎

Kl 18 träffade mötte jag upp med Angela för middag på restaurangen Blacklock i Soho. Deras kött, sidorätter och såser är fantastiska😋 De är oftast fullbokade, så man bör vara tidigt ute om man vill ha ett bord.
Älskar speciellt deras långbakade sötpotatis.
Efter middagen promenerade vi till Arts Theatre för att se den fantastiskt roliga improvisationskomedin Austentatious. Jag har sett den tre gånger nu, men det spelar ingen roll för det är en ny föreställning varje gång. Skådespelarna improviserar nämligen en ny (okänd) Jane Austen-roman varje kväll med inspiration av en titel från publiken som framförs i tidstypiska kostymer med levande musikaliskt ackompanjemang. Pjäsen är så jäkla kul och skådespelarna har lika kul dom eftersom dom inte vet vad de andra kommer att säga härnäst som de i sin tur måste reagera på. En man som satt bakom Angela och mig skrattade nästan non stop😂. Har ni chansen så gå och se den.
Det var måndagen det, i morgon har jag bokat in besök på två fotoutställningar. Det finns sååååå mycket att se och göra i London att det är synd att inte dra nytta av åtminstone några promille av utbudet.😁

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...