22 juni 2024

Social vecka med finbesök från Finland

Glad midsommardag på er! Hoppas ni hade en trevlig afton. Steve och jag ska traditionsenligt grilla i en park i London tillsammans med våra vänner Cecilia och Björn i dag. Största delen av parkerna i London har grillförbud men den här är trevligt nog ett undantag.

Innan jag börjar packa ihop grejerna så ska jag berätta lite om vad jag gjort i veckan som har bestått av många trevliga träffar.

I tisdags mötte jag upp med mina svenska kompisar Angela, Cecilia och Anette för lunch på en siciliansk restaurang följt av utställning på auktionshuset Christie's.

Vi började med lunch på Norma.

Det råkade sig så att mina rätter var helt vegetariska, vilket sker väldigt sällan😊. Till förrätt blev det burrata med röd pesto och squash ...
... och till huvudrätt Aubergine parmigiana med ostsås. Huvudrätten var så stor och mättande att jag bara orkade hälften och bad att få ta med mig resten hem. Den räckte till två måltider till, tillsammans med burgare.
Efter lunchen promenerade vi till utställningen via Piccadilly Circus där man minsann inte är rädda för att flagga med Pride-flaggan (eller på någon plats i Storbritannien för den delen), jämfört med en skola i Jakobstad (Österbotten) där en underårig elev startade en namninsamling att man minsann inte skulle få hissa Pride-flaggan utanför skolan😠. Så mentalt förstoppad är man fortfarande på många håll i Finland ... speciellt där det finns religiösa sekter eller vad man ska kalla dem. Jag är övertygad om att den ursprungliga åsikten kommer från föräldrarna, Som de gamla sjunga, kvittra de unga ...
Det lönar sig att kolla Christie's webbplats för kommande utställningar som alltid är gratis vad jag vet. När de ska sälja någon stor kändis kvarlåtenskap ställer de alltid ut föremålen för allmänheten innan de säljs. Den här gången var det den brittiska kläddesignern Vivienne Westwoods privata kläder som ställdes ut, hon dog 2022.
Hennes designer var alltid lite punkiga och inget jag skulle bära, men det var kul att se dem.
Efter utställningen tog vi var sin drink på en pub i närheten innan jag sade hej då och begav mig till Covent Garden där Steve och jag skulle träffa min bror Owe, hans fru Anna och min guddotter Sara på middag som hade anlänt kvällen innan.

Jag hade bokat bord på en asiatisk restaurang som heter Inamo där man beställer genom en interaktiv skärm på bordet. Maten var god men matserveringen under all kritik. Vi beställde 10 smårätter men det tog över en timme innan alla fått sin mat, och då hade vi sagt till två gånger. Inte kul alls att sitta och titta på när andra äter, speciellt inte för Steve som fick sin mat sist, 50 minuter efter alla andra. Nej, hit går jag inte igen😠
På onsdag stod Themsenkryssning med Afternoon Tea på schemat, som var riktigt lyckad.

Som vanligt var sconesen med clotted cream och marmelad bäst. De här serverades också varma så de riktigt smälte i munnen. Smörgåsarna var också riktigt goda och den smaklösa "gurkvarianten" lyste som tur var med sin frånvaro.
När man äter Afternoon Tea så börjar man alltid med det salta ...
... följt av scones ...
... innan man avslutar med det söta. När man kommer så långt brukar jag ofta vara proppmätt och nöjer mig med att bara smaka en liten bit av varje. På "hemresan" mot kajen, när de flesta ätit sin Afternoon Tea, bjöds vi på en väldigt underhållande guidning. Killen som pratade var väldigt humoristisk och man satt och småskrattade hela vägen😁.
Torsdag var det hemresedag för Owe och co. men vi hann med lunch på restaurangen Aqua Shard på 32 våningen i Londons högsta byggnad, The Shard. Restaurangen är inte den billigaste, men till lunch har de en förmånligare meny som tillsammans med ustikten gör att den är väl värd ett besök. Jag tänkte att deras enda restaurangminne från London inte får vara typ Inamo och efter att jag kollat att det fanns lediga bord på restaurangen så föreslog jag lunch på Aqua och de nappade😊.

Brorsan och jag.
Jag har varit hit ett par tidigare och vet att maten är god.
Whiskeygravad lax med ägg- och lila potatissallad.
Till huvudrätt åt vi alla grillad kyckling med rostad squash, getostkräm och krispig salvia. Så gott.
Man kan verkligen inte klaga på utsikten och dessutom hade vi tur med vädret.