22 november 2010

Marrakech I - shopping

Så är man tillbaka i kylan då igen. Förutom en 1-timmes lång regnskur på lördag så var det strålande solsken mest varje dag och jag lyckades få en liten solbränna.

Det var en riktig bra resa även om jag är nöjd över att vara hemma igen och kunna tala engelska. I Marrakech pratar de främst arabiska och franska, engelska bara på mer turistiga ställen. På vår riad (hotell) pratade de igen bara tyska och franska så jag och Svanhild fick plocka fram vår skoltyska och göra oss förstådda så gott det gick. Vi förstod allt som den tyska ägaren sa men det satt långt inne att kläcka fram egna meningar med någorlunda rätt grammatik.

Istället för att ladda upp 40 bilder i ett enda långt inlägg tänkte jag dela in dem i separata inlägg enligt "ämne" och här tänkte jag tala shopping.

I Marrakech måste man pruta på de flesta ställen, vare sig man vill eller inte. Det fanns ett par "varuhus" där priserna var fasta och som i princip sålde samma grejer som i soukerna, men vill man insupa atmosfären och att konstant bli indragen i affärer, look, look, så är det soukerna som gäller:-)
"Kryddtoppar".
De sålde mycket saker i mässing och andra metaller. Man kunde hitta riktigt fina saker.
Stånd med nötter, torkade aprikoser, dadlar etc.
Vackra mässinglampor, stearinljus etc.
Färgglada målningar

Vacker keramik såldes överallt.
Trots alla fina saker som såldes kom jag "bara" hem med en axelväska av kamelskinn (ska ladda upp foto sen), armband, örhängen och halsband plus en stor ask med småkakor till Steve. Den främsta orsaken var nog att jag inte orkade pruta OCH många saker ser inte lika bra ut när man kommer hem som när man köppe dem:-)

2 kommentarer:

  1. välkommen hem! Ni har ju dock inte snö i London, så chocken blir ju inte så långvarig. Vi har idag -12 grader här och det lär väl så förbli resten av veckan, brr.
    Låter som ni hade en trevlig resa, tänk vad en vecka går fort!

    SvaraRadera
  2. Tack! Jo, här är det ännu några plusgrader även om de väntar på kalla vindar från Ryssland och snö till helgen men det lär nog inte ske. Sku inte vara så dumt till nästa vecka dock för redan två snöflingor stoppar all trafik och man "måste" jobba hemifrån:-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...