23 november 2010

Marrakech III - maten

Maten i Marocko utgörs främst av tajiner och couscous och på de flesta ställen serveras ingen alkohol. Maten var ok men föga minnesvärd. Den bästa maten åt vi på ett ställe som hette Tajine, som vi hittade till efter 2 timmars promenad med var sin karta i högsta hugg.
Helt klart den mysigaste restaurangen under resan.
Det bjöds också på underhållning, magdans
Av någon orsak så skulle hon också ha mig att dansa med ljusen på huvudet. Jag kan ju lugnt säga att jag inte såg graciös ut:-)
Min goda kycklingtajine. Här sålde de också alkohol och vi beställde en flaska marockanskt rödvin, Medallion, som jag och Steve alltid beställer på Azou i London. Vinet är dyrt här i London men det var nästan dubbelt så dyrt i Marrakech. Det är konstigt att ett land som inte tillåter alkohol är så bra på att producera både öl och vin.
Glasspaus på vår 30 min promenad hem till vår riad.
En mer vanlig lunch. Det vita brödet serveras till varje måltid. Svanhilds soppa som åts tillsammans med dadlar.
Min marockanska sallad med vita bönor, gurka, tomat, sallad och två fat med oliver...synd bara att jag avskyr oliver.
Svanhild hugger in på sin mixed grill
Till efterrätt blev det ofta sött mintte och olika småkakor. Köpte en hel låda med blandade småkakor som present till Steve.

Ville man äta riktigt billigt så kunde man testa någon av matstånden på det stora torget Djemaa el-Fna eller La Place, platsen, som det kort och gott heter på franska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...