10 april 2011

Långkok

Tjälknöl måste vara det möraste köttet som finns, det är som att skära i smör om det är gjort på rätt sätt.

Det är dock ingen snabbmat utan det kräver planering och tålamod. Det fina i kråksången är att köttet ska serveras kallt vilket gör det till perfekt festmat och därför ville jag prova på att göra det själv. Så, sagt och gjort. På onsdag köpte jag 1 kg nötkött som jag satte in i frysfacket för att frysa till ordentligt. Igår kväll satte jag in klumpen i ugnen där den fick steka på låg värme i 65 grader, vilket i det här fallet motsvarade ca 14 timmar (jag sa att det kräver tålamod:-). När köttet var klart satte jag in det i en plastpåse med marinad på vatten, salt, soja, peppar och vitlök. Där fick köttet sedan ligga i ytterligare 4 timmar (max för annars blir det för salt) och suga i sig marinaden. När det var klart serverade jag med potatisgratäng och gröna bönor.

Det blev riktigt lyckat och absolut något jag kommer att göra till nästa fest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...