2 april 2011

Lördagsbestyr

Idag stod Body Attack på schemat som vanligt. Min favoritinstruktör har tyvärr slutat (så jäkla typiskt) men inhopparen var inte dålig heller, alla svettades som små grisar. Det var dessutom jobbigare än vanligt idag och jag kan bara anklaga alkoholen som jag drack igår:-).

Efter gymet gick jag till Sainsburys och shoppade ingredienser till lunchen (och middagen och morgondagens lunch). Jag hade bestämt mig för att göra lasagne. Jag skulle aldrig komma på tanken att beställa lasagne på restaurang eller köpa mikrolasagne eftesom den ofta är överkokt, men när man gör den själv är den mycket god.
Tadaa, färdig
Jag valde gröna lasagneplattor för lite extra färg och tillsatte chiliflingor i köttfärssåsen för en extra kick.

Här får ni receptet om nu är sugna

Lasagne

Ingredienser
500 g Köttfärs
2 burkar krossade tomater
3 rivna morötter
2 lökar
1 buljongtärning
3 vitlöksklyftor
salt, peppar
mjölk
smör vetemjöl
lasagneplattor
riven ost

Tag fram en stekpanna, en stor kastrull och långpannan.
Stek köttfärsen. Och tillsätt sedan löken.Tillsätt buljongen och burkarna med tomatsås.
Grunden till bechamelsåsen i lasagnen är att göra en bottenredning. Låt en stor klick smör ca 25-50 gram smälta i kastrullen.

Lyft bort kastrullen från plattan och vispa i vetemjöl tills det är en kornig massa.
Sätt tillbaka kastrullen på plattan och tillsätt lite mjölk för att blanda ut smöret och mjölet med.
Tillsätt sedan minst 5 dl mjölk går alltid åt mer än man tror. Låt koka upp under rörning. Salat och peppra. Låt koka tills såsen tjockar.

Fortsätt med köttfärsen. Smaka av med tomatpuré, vitlök samt salt och peppar.
Tillsätt slutligen de rivna morötterna.

Nu är det dags att göra lasagnen. Täck botten av långpannan med bechamelsås. Läg sedan ett lager med plattor. Täck med köttfärsås (ta hälften) och lite sås. Lägg ett nytt varv med plattor.
Ännu ett varv med resten av köttfärsen.

Täck tillsist med ännu ett lager plattor. Täck med bechamelsås och strö över riven ost.

Skall stå i ugen ca 20 minuter på 225 grader. (Se lasagneplattspaketet)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...