20 juni 2016

Skönsång på bio, bowls och goda middagar

Pust, här är det fullt upp men nu ska jag iallafall försöka knåpa ihop ett inlägg om de senaste fyra dagarna. Steve är och kollar (motvilligt) Englands match i fotbolls-EM på en pub med sina kompisar så det är bara jag och Busen hemma.

I fredags var jag och min kompis till en bio i Leicester Square för Grease sing-a-long. Det innebär att man sjunger med till låtarna och så gör man vissa saker när någon "extra viktig" scen dyker upp. När vi gick in i biosalen fick vi en påse med olika rekvisita.
Biosalen var nästan full och vissa hade verkligen gått all in och klätt upp sig i tidstypiska kläder.

En grynig selfie av Carina och mig.
En transa som kallade sig Candy Floss värmde upp publiken och gick igenom vår rekvisita och när vi skulle använda den. Riktigt underhållande:-)
Det var många som firade sin födelsedag och möhippa på bion.
Det var ett riktigt underhållande sätt att se en gammal klassiker och vi har redan bokat biljetter till filmen Purple Rain med den bortgångne Prince.

På lördag kom Carina över till Wandsworth och vi gick och kollade när Steve och hans klubbkompisar spelade bowls-match mot en klubb inte alltför långt ifrån där vi bor. Carina hade aldrig sett Bowls tidigare så jag tänkte att det skulle vara ett bra tillfälle. Efteråt tänkte vi äta middag på en pub men det visade sig vara svårare än vi trodde på grund av alla jävla fotboll så vi hamnade på en östasiatisk restaurang istället.

Den här tröjan hittade jag på Sainsburys av alla ställen (Englands svar på Prisma eller City Market). Jag brukar inte köpa kläder i matvaruaffärer men den här kunde jag inte motstå när jag tog en snabbis genom klädavdelningen.
Titta så fina mina pioner är som jag köpte för över en vecka sedan. De spruckit ut som popcorn, en riktig fullträff.
Igår kväll gick vi in till Clapham Junction för middag. Vi hade inte bokat bord utan gick upp och nerför en gata innan vi beslöt oss för en restaurangkedja som heter Cote Brasserie. Jag brukar inte äta på kedjor och det här företaget tar dessutom all tips, eller "service charge" själva, de anställda får inget. De har kanske ändrat sina rutiner nu när deras metoder blev offentliga, men för säkerhetsskull så betalade vi tipsen i kontanter och själva maten med kort. Betalar man allt med kort så ser de anställda sällan röken av tipsen som de arbetat för.

Maten och vinet var iallafall inget att klaga på. Vi delade på lite korv medan vi väntade på förrätten.
 Till förrätt blev det ännu mer kött för mig, allt ifrån anka till pate. Mums.
 Till huvudrätt beställde vi båda Pork Belly. Fettet var inte alls krispigt som när engelsmän gör den (det här är en fransk restaurang), men när jag skurit bort det tjockaste lagret så var resten av köttet mycket gott.

Ingen av oss beställde efterrätt (jag var för mätt för ost) utan istället valde Steve port och jag bubbel.
Vi beställde också var sin kaffe  som kom i presskanna, jag fick till och med grädde till när jag bad! Jag gör alltid kaffe hemma i presskanna, det smakar sååå mycket bättre än i bryggare som smakar vattenblask.

Annars så har vår panna också hunnit bryta ihop. Steve lade upp vårt "projekt" på en sajt för rörmokare som sedan anmäler sitt intresse. Det var elementen inne i vattenbehållarens som gått sönder den här gången och är inte något större jobb om man har rätt utrustning. En av de som var intresserade av jobbet ville ha 500 pund och påstod att det skulle ta 3-4 timmar. Den vi valde sade att han skulle göra det för 95 pund, inklusive reservdelar, och kunde göra det på ca 1 timme. Vi valde honom naturligtvis. Han kom med sin bror och ca 1 timme senare var jobbet klart och vi hade varmt vatten igen. Dessutom ringde han på kvällen och frågade om allt fungerade bra. Vilken service! Det lönar sig verkligen att inte ta första bästa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...