18 september 2018

Hit och dit, fram och tillbaka

Så är det arbetsvecka igen efter tre mycket intensiva dagar när jag kommit hem efter 22 varje kväll. Det har bara varit kul grejer men i går kväll var det skönt att bara vara hemma OCH inte dricka någon alkohol😊

Trisset i nöje startade på fredag. Kl. 17 träffades jag och tre svenska kompisar på fördrink på en restaurangbar i Soho innan vi gick till köttrestaurangen Blacklock Soho i närheten där Angelas son är restaurangchef. Lokalen där restaurangen ligger var tidigare bordell men nu är det som sagt andra tjänster som erbjuds😊.

Vi lät Angelas son bestämma vad vi skulle äta och dricka och det var helt fantastiskt från början till slut. Vi började med en cocktail med prosecco, gin, citronjuice och rabarber. Angelas son lovade skicka receptet för den var bara såååå god.
Vi fick också några amouse bouche med olika pålägg.
Huvudrätterna är enkla, olika typer av grillat kött med massor av sidorätter och såser att välja mellan.
Vi åt och åt och åt. Köttet var dessutom så bra grillat att man kunde äta fettet också, det kändes inte alls som om man tuggade tuggummi. Hit ska jag absolut igen.
Efter middagen var det någon som kom med den mindre bra iden (inte min den här gången😊) att vi skulle gå på ännu en drink. Ingen var svårövertalad och vi delade på ännu en flaska vin på en pub i närheten.

Jag var ganska seg på lördag morgon när väckarklockan ringde kl 7.40 för att gå till min dansklass ... bara för att upptäcka att den vanliga dansläraren inte var där utan en ersättare som inte är i min smak. Hon undervisar bara i zumba som jag tröttnat på helt. Fan, skulle jag ha vetat det hade jag fortsatt sova.

Nå, jag kunde ju inte gå därifrån efter den första låten så det var bara att stå ut i 45 minuter. Efter dusch, frukost och lite jobb så tog jag tåget först in till Vauxhall, sedan tunnelbana till St Pancras och slutligen ännu en gång för vidare resa till kuststaden Whitstable där jag skulle träffa min kompis Jenny. Jag kom dit en timme före henne och hann gå runt i det söta centrumet med många små butiker.
När jag gick tillbaka till tågstationen för att möta Jenny så fick jag text om att hon missat sitt tåg och att nästa skulle komma om 20 minuter och sedan skulle hennes tågresa ta ytterligare 20 minuter😞. Lite senare ringde hon dock och föreslog om vi skulle träffas i Faversham istället där hon nu befann sig för att inte slösa mer tid. Jag gick med på det men jag blev allt annat än glad när jag såg att nästa tåg dit skulle gå om 30 minuter!!! Det började kännas lite väl jobbigt alltsammans, men när jag nu en gång kommit så här långt så fick man väl bita i det sura äpplet ...

Vi träffades till slut på en pub i närheten av stationen i Faversham där vi tog en drink innan vi gick och åt på en italiensk restaurang som hette Posillipo och som låg alldeles vid ån i Faversham (ingen kust här)
Det var fortfarande så soligt och varmt att vi kunde sitta ute och njuta.
Vi delade på en fisk- och skaldjursbricka till förrätt ...
Och så valde jag stekt kycklingbröst med mozzarellaost och parmaskinka huvudrätt. Normalt är den rätten liten tråkig men den här var verkligen god tack vare all olivolja och smör som de använt😋. Vi hann med ännu en drink efter maten innan jag måste ta tåget hem igen för att inte komma hem "mitt i natten".
På söndag gjorde Steve och jag en kort utfärd till stadsdelen Tooting Broadway. Steve ville köpa med sig lite humous och naan bröd och jag ville äta lite lunch innan jag skulle ta tunnelbanan till Camden för att möta samma tjejer som i fredags.

Vi hittade en libanesisk restaurang som vi inte besökt tidigare. Jag beställde som vanligt bara mezze, grillat lövtunt bröd fyllt med halloumi ...
Stekt lammkorv med chili och vitlöd samt stekt kycklinglever. Allt smakade väldigt bra.
Sedan tog jag som sagt tunnelbanan upp till Camden. Dagens program var att besöka ett så kallat "Escape room" vilket går ut på att man stängs in i ett rum under en timme och så ska man försöka knäcka ett antal koder och göra olika saker för att ta sig ut.

Det här flyktrummet låg i en tunnelbanestation i South Kentish Town som stått oanvänd sedan 1924 på grund av att det inte fanns tillräckligt med passagerare. Nu skulle det säkert finnas fler.
Ingången till flyktrummet
När vi kom ner i källaren möttes vi av en "lekledare" som berättade om hur spelet gick till och så låstes vi in. Vi hade också fått låsa in alla våra grejer för att inte kunna fuska😏. Allt som vi behövde för att ta oss ut fanns i rummet. "Lekledaren" gav oss små tips på vägen för att vi skulle komma vidare i problemlösandet för annars skulle vi väl vara där ännu, det var inga enkla saker😊. Vi kom ut ur det första rummet men sen tog tiden slut innan vi klurat ut alla uppgifter i det andra.

Escape rooms är riktigt roliga och man får verkligen tänka utanför ramarna och gnugga geniknölarna. Det finns också ett annat rum på samma plats där uppgiften är att leta efter en försvunnen passagerare och den skulle jag gärna gå på också.
Det här inlägget blev nästan en halv roman ... så blir det när man har gjort mycket och har svårt att hålla sig kort i skrift😁