3 september 2018

Kräftfrossa, sol i parken och lingonlax

Ny vecka, nya möjligheter. Här har vi belönats med vackert sommarväder hela helgen och igår och idag har jag legat och solat i parken några timmar efter gymmet.

Steve är och tränar bowls som bäst (att han orkar) och Busen jagar och äter (😬) flugor. Imorgon ska Steve och operera ett bråck och det lär nog inte bli mycket bowlande för honom resten av veckan. Han ska opereras redan kl. 8 någonting imorgon och sen får jag väl åka dit och hämta hem honom när han vaknat upp ur narkosen.

I lördags var det dags för kräftskiva hos Cecilia och Björn. De hade lyckats få tag på engelska kräftor som smakar mycket mer än de färdigpackade från Turkiet, Kina eller Spanien (deras klor är också större). Företaget, eller killen (jag tror att det är bara en man som fiskar, kokar och levererar dem), heter Crayfish Bob och levererar både till Finska kyrkan och finska ambassaden.
Vi blev ett härligt blandat gäng som vanligt och det sjöngs, snapsades och slurpades; till och med Steve fick i sig fler kräftor än han normalt orkar ge sig på😊
Jag gjorde min lågkolhydratpaj som vanligt, enkel och mycket god.
Igår steg Steve upp tidigt eftersom det var dags för ännu en bowls-tävling. Jag kunde som tur var sova ännu några timmar. När jag steg upp dammsugade jag lägenheten och så skruvade jag ihop skostället Tjusig som jag köpte från IKEA förra veckan. Alla delar fanns i förpackningen och det var ingen större svårighet att skruva ihop det😊

När Steve kom hem från bowlsen gick vi till L'Affaire på middag. Jag beställde stekt havsabborre och Steve hamburgare. Vi känner dock att nur är det hög tid att de uppdaterar sin meny. Man är ju aldrig sugen på allt i en meny och då blir det att man tar samma sak om och om igen tills man tröttnat helt. De borde åtminstone ha veckovisa specialrätter.
I kväll gjorde jag en väldigt enkel men annorlunda rätt som var så god, lingonlax. Jag hittade receptet i en av de svenska tidningarna som jag köpte på mig när jag åkte från Finland senast, ni hittar receptet under bilden.
Lingonlax
4 portioner

Ingredienser
500 g färsk eller fryst lax
2,5 dl fullfet grädde
2 msk rårörda lingon
2 msk koncentrerad viltfond
1 msk timjan
Salt och peppar

Gör så här
1. Lägg laxen i en ungsfast form, salta.
2. Blanda grädde, lingon, fond och kryddor. Häll över laxen och ställ i ugnen på 225 C i 20 minuter. Jag serverade rätten med ugnsrostad blomkål som jag smaksatte med olivolja, salt och chiliflingor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...