27 december 2018

Julen 2018

Hejsan, hoppas ni hade en god jul. Min var väldigt traditionell, precis som det ska vara. Jag åker tillbaka till London på lördag så det är lika bra att få julinlägget överstökat innan nyår är här:-)

Idag är det jobbdag för mig igen men många kunder har troligen tagit ledigt både idag och imorgon för det är härligt lugnt i inkorgen, bara ett par projekt som skulle in i dag.

Nu har jag klarat av dagens träningspass i källaren och i kväll åker brorsan Magnus och jag till Vasa för teatern Gambämark med den österbottniska humorgruppen Kaj. Det verkar som om allt de rör vid blir till framgång, vilket är såå kul😊. När morsan försökte boka biljetteer till oss för ett par månader sedan var det slutsålt men hon satte upp oss på väntelistan och i morse ringde de helt överraskande.

Här är några bilder på vad jag har sysslat på den senaste veckan.

Torsdagen före jul var det dags för min och Magnus årliga glöggkväll i gillestugan tillsammans med Cecilia och Björn.

Som fördrink gjorde jag en cocktail på hälften årets Blossa och hälften bubbel. Blossas årgångsglögg är ofta fruktansvärt söt, men om man blandar ut den med torrt bubbel så blir det plötsligt gott.
Tänd sockertopp som dränkts med 60 % Strohrom var det här!
Och naturligtvis måste det brinnande sockret avbildas, det är tradition😃
Vi åt, drack och pratade och hade supertrevligt.
Det här är förresten en annan av drinkarna som jag gjorde på uppesittarkvällen, Aperolmargarita, som fick tummen upp av alla.
Och så blev det julafton. Här har vi satt oss för att börja frossa.
I år beslöt jag mig för att äta på "rätt sätt" och började med fisken, inte allt på en och samma tallrik. Morsan hade gjort apelsingravad lax och lingonsill själv som var jättegoda. Jag hade köpt en burk sill med ginsmak.
Mums, mör skinka, hemlagad varm rödkålssallad, kål-, batat- och morotslåda, grönsallad, etc etc. Det är absolut godast när man gör lådorna och salladen själv.
Skinkan griljerade jag med senap och uppvispat ägg och strösslade över krossad mandel. Det blev både knaprigt och snyggt. Tips.
Man kan inte säga att vi har haft massor av snö men lite vitt fick vi på marken, så man får vara tacksam för det lilla.
Här kommer de utlovade bilderna på min shopping. Jag har inte provat något av plaggen ännu (höjden av lathet) så hoppas de passar😊

Den här toppen med glitter och V-ringning hittade jag på Lindex ...
Och de här två från Vero Moda. Jag har helt klart blivit påverkad av alla nyårsglittriga kläder i butikerna:-)
Och så avslutar jag med ett par bilder av föräldrarnas pälstroll Elvis. Han kan njuta han😸

Idag återvänder Steve hem till London efter några dagar hos sina föräldrar i södra England. Vi har som vanligt haft en feeder som besökt honom en eller två gånger per dag (beroende på hur ofta vi bokat in dem) för att ge honom mat och vatten och rengöra hans låda samt leka lite med honom. Efter morgonbesöket i går textade feedern i vanlig ordning i vår Whats App-grupp för att berätta hur Busen mådde. Hon skrev då att han verkat lite orolig och fräst varje gång hon gick förbi honom. Både Steve och jag blev jätteförvånade, han har aldrig fräst åt oss, jag trodde inte ens att han kunde fräsa! Kanske han blivit skrämd av något ljud under natten och kommit i obalans? När feedern kom tillbaka på kvällen så verkade han ha lugnat sig och fräste inte alls utan var sitt vanliga pratsamma jag.😼

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...