29 november 2020

Första advent

Så är snart julmånaden här och alla julpynt är framplockade. Jag hängde dock upp Nykarlebystjärnan redan för en vecka sedan, man kan inte få för mycket ljus den här tiden på året.😊 

I dag har jag inte stuckit ut näsan på hela dagen (kallt och alla intressanta affärer är stängda) utan har spenderat största delen framför datorn med jobb, förutom en timmes träningspaus. Jag kan tycka att det är ganska avslappnade att jobba undan lite av följande veckans jobb under helgen när man slipper kolla och besvara mejl hela tiden vilket stör tankeflödet.
Posten har svårt att hinna med att leverera alla paket som folk beställer nu under nedstängningens i brist på annat att göra. Det ledde bland annat till att Steve fick 5 paket i går, varav vissa skulle ha levererats för över en vecka sedan. Brevbäraren sa att de är 1 vecka försenade med paketleveranserna och på vårt postkontors sorteringsställe ligger alla paket i en enda stor osorterad hög. De hade fått beställa in 5 stycke extra paketbilar för att kunna köra ut paketen ... och då har inte den största julkommersen kommit igång ännu😬

Som vanligt hoppade Busen över paketen och gav dem en grundlig luktgenomgång. Jag tror att Busens viktigaste sinne är näsan för han ska lukta på allt, besökare får inte ens stryka honom innan de har passerat hans lukttest😁

I fredags var det dags för min trerättersmiddag igen och vi började med en cocktail som heter Sparkling ginger Margarita. Något som innehåller de tre orden kan inte vara annat än gott😋.
 

Här kommer receptet på 1 cocktail

Ingredienser
1 skiva färsk ingefära, grovt hackat
1/2 färskt kaffir lime-blad
40 ml tequila 
15 ml färskt lime juice
15 ml Cointreau
Bubbel (t.ex. cava, champagne, prosecco) att toppa upp glaset med.
Isbitar

Gör så här
Muddla ingefära och kaffir lime-bladet i en cocktailshaker tills grovt mosad. Tillsätt tequila, limejuice, Cointreau och is. Sätt på locket och skaka kraftigt tills innehållet skummar och är kallt. Sil i ett martiniglas och fyll på det mousserande vinet. 

När vi druckit ur våra drinkar gjorde jag förrätten Paneer tikka med tandoorikrydda vars recept jag hittade på den här sajten. Paneerost är lite som halloumi till konsistensen men mindre salt. Rätten ser inte så tilltalande ut på bilden men det var den😀

Ingredienser (3 portioner)

2 msk ghee eller smör
1 tsk färsk ingefära, finhackad
1 vitlöksklyfta, pressad
2 msk grekisk yoghurt (10% fett) eller vispgrädde
¼ tsk salt
2 tsk tandoorikrydda
1 msk limejuice
1 rödlök, i kuber
1 grön paprika, i kuber
200 g paneerost, i kuber
8 grillspett i trä

Gör så här

Blanda ghee eller smör, ingefära, vitlök och yoghurt (eller grädde) i en skål. Krydda med salt och tandoorikrydda. Tillsätt limejuice och rör om ordentligt.

Rör ner osten och grönsakerna i marinaden, sätt in i kylskåpet i ett par timmar. Om du marinerar över natten blir det ännu mer smak.

Blötlägg grillspetten innan användning. Trä därefter på osten och grönsakerna på spetten.

Grilla spetten i ugnen på hög temperatur eller stek dem i en stekpanna tills grönsakerna och osten fått fin färg.

Ringla gärna över lite färskpressad limejuice innan servering.

Till huvudrätt blev det stekt sirloinstek som jag köpte dagen före på Borough market. Steve fick steka köttet eftersom jag har en tendens att översteka det a la griskött Till köttet serverade jag butternut squash-franska och ugnsstekt blomkål. 

Perfekt stekt kött som smälte i munnen.

Till efterrätt slog jag till med chokladfondant. Jag har aldrig gjort en sådan tidigare för det var lite spännande eftersom den ska vara rinnig på insidan. Jag glömde dock alldeles bort att man ska hälla upp den på en tallrik innan servering och serverade den istället i skålen där den tillagades men den var rinnig i botten😀. Hittade receptet på den här bloggen.

Ingredienser
2 portioner

150 g mörk choklad minst 70%
100 g osaltat smör
2 äggulor
1 helt ägg
1/2 tsk vaniljpulver

Gör så här
Sätt ugnen på 200 C.
Smält smöret med chokladen på låg värme. När chokladen smält, ta bort från plattan. Det ska aldrig sjuda utan bara smälta. Vispa äggen + gulorna riktigt pösigt. Rör ner chokladen och vaniljpulvret.
Häll upp i creme bruléformar.

Sätt in i ugnen i ca 6-10 minuter, beroende på ugn. När ytan blivit matt och chokladen rundat sig så är den klar att ta ut. Ta hellre ut liiiite för tidigt än för sent. Jag hade mina inne i 7 minuter. Servera med bär och t.ex. grädde eller glass.

Så, det var tredje och sista trerättersmiddagen på ett tag, nästa vecka får det bli restaurangbesök. På onsdag släpps vi äntligen ur "fängelset" och eftersom London är satt i "Tier 2" så kan butiker, gym restauranger och pubar öppna igen. Hela England är dock inte lika lyckligt lottat utan bland annat grevskapet Kent, där jag har ett par kompisar, kommer fortsättningsvis att hållas nedstängt i några veckor till tror jag eftersom delar av området inte haft tillräckligt bra "återhämtningssiffror"😕.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...