27 november 2022

Första advent

Glad första advent på er! Förutom att tända första ljuset i min adventsljusstake har jag inte gjort något annat "adventigt".  Jag började söndagen med två gympass och sen blev det dusch och kombinerad frukost och lunch. Jag åt så mycket i går att jag fortfarande var mätt när jag steg upp i morse😏

Det här blev dock min middag, hemkörd srilankansk mat med kyckling, blomkål och spenat samt stekt paneerost med chili till förrätt. Kocken hade gått all in med chilin tror jag för hej vad det brände😰.

Som vanligt så hade killen som levererade maten stora svårigheter att hitta adressen och det är inte alltid det lättaste att försöka guida dem när man inte vet var de irrar runt. Nå, tillslut hittade han rätt och kom flämtande uppför trappan och jag fick min mat😋
I går var det en späckad dag. Morgonen började med två pass på gymmet som vanligt och sedan skyndade jag hem för en snabb dusch eftersom jag skulle möta upp med Angela på tågstationen i Clapham Junction en timme senare, vi skulle till finländska kyrkans julmarknad i Rotherhithe.

Vi började dock med lunch på den supermysiga och över 400 år gamla puben Mayflower. Jag går alltid dit och äter när jag är i knutarna för maten är fantastisk god.

Man kan skönja Themsen genom fönstret
Vi nöjde oss med två par förrätter var. Jag åt Mozzarella samt en bläckfisk i sås. Underbart gott.
Det är bara ca 5 minuter från restaurangen till finländska kyrkan och när vi svängde runt hörnet möttes vi av en 100 meters kö!!! Jag har köat in till kyrkan tidigare men jag tror aldrig den har varit så här lång😮
Vi stod envist kvar och ca 40 minuter senare var vi inne. Vi gick runt bland hyllorna innan vi tog ett glöggstopp i restaurangtältet. Glöggen smakade tyvärr lite blasking även om de spetsade den, jag gillar glögg med en stark smak av glöggkryddor.

När vi betalat för vår shopping tog vi tåget tillbaka till Clapham Junction och skildes åt. Jag var hemma vid fem och hann ta igen mig en timme innan det var dags att byta kläder för middag tillsammans med Steve.
Steve hade bokat bord på en restaurang som hette Bistro Corner och som låg alldeles vid Mortlake tågstation. De hade 50 % på all mat och ett sådant erbjudande säger man inte nej till.

Halva restaurangen var väldigt mysigt inredd med träplankor på väggen och växter medan halvan, där vi satt, såg mer ut som en fish and ship-butik med helvita väggar och bruna fusklädersoffor. Det var som om inredningsbudgeten tagit slut när halva rummet var gjort😀
Vi slog till med tre förrätter "när det nu var så billigt". Steve föreslog till och med fyra men då sa jag stopp😏 Vi delade på en burrata och förutom dem så beställde jag fritterade bläckfiskringar med saffranaoli. Det slår mig först nu först att jag åt exakt samma till lunch, även om det var i en annan tappning😂
Till huvudrätt valde jag grillad luffarbiff (flat iron steak) med rostad paprikapesto och coleslaw. Vi delade också på två olika sidorätter med grönsaker. Steve valde pork belly med bubble squeek (blandning av potatismos och kål). Vi var båda väldigt nöjda med våra rätter, min stek formligen smälte i munnen. Jag kan dock lugnt säga att vi var båda proppmätta efteråt. När servitören kom och hämtade våra tallrikar så sa han att han aldrig trodde att vi skulle orka äta upp all mat, men då hade han inte träffat oss😂
Vi avslutade måltiden med en Irish Coffee utan socker till mig och en Tiramisu till Steve. Jag tycker Tiramisu är det äckligaste som finns, sött och sliskigt, men Steve gillar sånt.

Efter måltiden tog vi bussen hem igen, vi skulle inte ha fått något mer i oss. Cirka 20 minuter senare var vi hemma igen eftersom busschauffören verkade ha fastnat med foten på gaspedalen. Vi fick hålla fast oss i sätena flera gånger när han nästan tvärnitade vid busshållplatser för att ta upp någon.😁

Det blev inget inlägg om Madrid den här helgen, utan det får vänta till nästa vecka när jag har mer tid.