1 november 2022

Polsk middag och gömda London

Halloj på er. Jag har precis satt ett par spaghettipumphalvor i ugnen och medan de bakas (ska steka en biff till) så tänkte jag att jag skulle uppdatera er om vad jag gjort de senaste dagarna.

I går träffade jag ääääntligen en kardiolog som gick igenom resultaten av mina 24-timmars blodtrycks- och EKG-tester som jag gjorde redan i januari med mig?! Den här kardiologen var lite yngre än den jag träffade senast och väldigt, väldigt trevlig. Han berättade att resultaten var mycket bra och att jag kan stanna på samma dos av blodtrycksmedicin. Det kändes naturligtvis bra att höra. Jag berättade dock att jag fortfarande har hjärtklappningar med jämna mellanrum och nämnde att jag misstänker att det beror på klimakteriet. Det är väldigt vanligt att man får hjärtklappningar i förklimakteriet och klimakteriet (när östrogenet i kroppen minskar). Det gör det dock inte mindre jobbigt när det trycker i tinningen, susar i öronen och det känns som om hjärtat sitter i halsgropen.

Han tog dock allt jag sa på allvar och sa att han skulle sätta upp mig på listan för 7 dagars blodtrycksmätning (visste inte att man kan mäta så länge). Förhoppningsvis får jag ett utbrott av hjärtklappningar då så att det registreras svart på vitt. Det skulle dock inte förvåna mig om de lyste med sin frånvaro precis under den veckan😏

I dag fick jag också ett brev från sjukhuset om att jag bokats in för ekokardiografi i november. Det förvånande mig lite för han nämnde inte det i går. Kanske han kom på det senare. Gärna för mig, tänker jag😊Jag fick dock googla det för har aldrig hört talas om ekokardiografi tidigare.

Annars så sa han att min 39 mm breda aorta alldeles vid hjärtat inte är något att oroa sig för. Det är inte heller säkert att den någonsin kommer att bli större, så det får man verkligen hoppas. Han skulle dock se till så att jag kallas in för kontroll först vartannat år och sedan vart tredje år om inget förändrats. Så det om det.

I lördags besökte Steve och jag en polsk restaurang som vi ätit på tidigare, nämligen Mikrus i statsdelen Streatham. Vi konstaterade ännu en gång att man aldrig går hungrig från en polsk restaurang😃

Steve gillar salt strömming och beställde det till förrätt som han åt med bröd.
Jag slog till med råbiff som serverades med äggula, lök och saltgurka.
Till huvudrätt beställde han en "liten" portion wienerschnizel som serverades med surkål och kokt potatis ...
medan jag valde goulash med rödkål och potatisklimpar, eller dumplings. Jag åt goulashen och kålen och lämnade potatisen till Steve. Han åt både sin tallrik slät och mina klimpar så han fick verkligen månadens dos av potatis.
Jag kan ju säga som så att våra magar inte kurrade när vi gick därifrån😉. Vi tog bussen till Clapham Junction och beslöt oss för att gå hem för att låta maten sjunka. Vi stannade till på en mexikansk restaurang och beställde ett par drinkar, jag Margarita naturligtvis😋. Vi satt länge utomhus och njöt av det behagliga vädret.
I fredags gick jag på ännu en London Walk, den här gången i stadsdelen Monument. Delar av promenaden korsade platser jag besökt på en tidigare tur men jag lärde mig ändå en massa nytt.

Vi var över 40 personer på den här promenaden, tror det är rekord för mig.

Ett av stoppen var en av många kyrkor som finns i Monument.

Den här kyrkan kunde ståta med en replika i miniatyr av gamla London Bridge som stod på samma plats som den nuvarande (och fula) betongbron står på.
Vi passerade också den här vatteninstallationen som ser ut som nedgången till Mordor i Lord of the Rings. Den är inspirerad av floden Walbrook som flödade på platsen under romartiden. Det finns fortfarande ett antal floder som går under centrala London.
Guiden visade oss också två arkitektoniska floppar. Den första är Millenniumbron som man tvingades stänga efter tre dagar på grund av att fotgängare upplevde att bron gungade på ett obehagligt sätt. Bron modifierades och först två år senare öppnades den igen. Bron kostade 8 miljoner pund att bygga och ytterligare 5 miljoner pund att modifiera😏. Den andra floppen är byggnaden i bakgrunden med tre "ögon". När den byggdes var tanken att ögonen, eller vindturbinerna, skulle förse byggnaden med förmånlig ventilation. När byggnaden stod klart visade det sig att den byggts åt fel håll, dvs. i fel vindriktning, och när vinden någon gång kommer från rätt håll och propellrarna börjar röra såg får det hela byggnaden att skaka och invånarna måste evakueras.😬
När promenaden var slut började jag gå mot busshållplatsen för att åka hem igen, men när jag passerade den väldigt vackra puben Old Bank of England beslöt jag mig för att göra ett stopp och äta lunch där. Fulare ställe kan man äta på😋
Tre unga kostymnissar intog sin lunch i vätskeformat.
Min lunch, en god kycklingsallad med ett glas rött.
Till och med höstlöv som pressats ner i asfalten är vackra.
På fredag åker Steve och jag till York över helgen. Allt var färdigt planerat och organiserat till jag fick ett textmeddelande från tågbolaget i morse om att returresan annullerats på grund av strejk 😡. Jag kollade specifikt när jag valde den här helgen att det inte skulle vara några tågstrejker ... till ingen nytta. Alla tåg som gick var fullbokade, eller så fanns det bara förstaklassplatser kvar för 340 pund för två personer!!! Till slut löste vi det genom att vi tar bussen tillbaka, en resa på 5,5 timmar jämfört med 3 timmar med tåg! Det blir nog till att ta datorn med sig för det finns en gräns hur länge man orkar titta på utsikten och bussen har Wi-Fi ombord😏.