8 november 2022

Helg i York

Nu är vi tillbaka i London igen efter ett par dagar i York. Vi kom fram vid kl. 12 på fredag och åkte kl 11 på söndag vilket var tillräckligt, vi hann se det vi planerat utan stress.

Tågstationen i York är väldigt fin.

Staden visade sig från sin bästa sida på fredag, inte ett moln på himlen. Vårt lilla hotell, som hette St Raphael Guest House, låg 15 minuters promenad från centrum.
Utsikten från vårt rum som var rent och fräscht.
Vi hade fått ett trebäddsrum vilket passade oss perfekt. Dubbelsängen var ganska smal så det skulle ha blivit väldigt trångt, vana som vi är med en betydligt bredare säng hemma. Vi löste det så att Steve såg i enkelsängen och jag i dubbelsängen.😊
Det fanns gratis kaffe, te och vatten på rummet. Jag bokade dock hotellet baserat på frukosten som skulle vara enastående enligt recensionerna på Tripadvisor, men den var sådär. Engelsk frukost, som man kunde beställa separat, ingick i priset. Utöver det fanns det en kontinental frukost med flingor, bröd och olika söta smörgåspålägg. Jag tyckte dock att de kunde ha lite ost- och korvpålägg också för alla vill kanske inte ha sötsliskig eller varm frukost utan nöjer sig med rostat bröd och salta pålägg. Kaffet hade de inte lyckats med heller för det var ljust som te. Andra morgonen hörde vi ett annat par som också klagade på det blaskiga kaffet😏
När vi slängt in väskorna gav vi oss ut på stan. Vårt första mål var att promenera längs den välbevarade och tre kilometer gamla medeltiva muren som omringar hela York. Vi gick dock bara några hundra meter.

Den massiva och imponerande katedralen York Minster i bakgrunden.
Vakttorn
Gamla stan i York kryllar av pitoreska och mycket gamla byggnader.
När vi lämnat murarna beslöt vi oss för att besöka katedralen. Man betalar inträde till kyrkan men biljetten gäller i 1 år ifall man skulle ha vägarna förbi igen😏
Det var en vacker katedral, men det som fascinerade Steve och mig mest var alla asiater som tog 3 000 selfies av varandra i olika poser, och det var bara de asiatiska besökarna😂 Det är viktigt med "Likes", annars är man ingen.
Efter katedralen kände vi att vi hade varit tillräckligt kulturella och gick istället runt i stan och i småbutiker.

Garanterat den snedaste byggnaden i stan. Steve ser förresten ut som om han har världens kagge på magen men han har fickorna fulla med grejer😂
Gatan "Shambles" med medeltida byggnader, varav vissa härstammar från 1300-talet.
Katedralen i solnedgång.
Vi hann vila på hotellet i ett par timmar innan det var dags att svida om för middag på en italiensk restaurang som hette Delrio's Restaurant. Maten var helt ok. Jag åt nötkött i pepparsås och grönsaker till huvudrätt ... eller kanske jag skulle säga pepparsås med nötkött😊. Det var gott i alla fall och såsen var tjock vilket jag gillar. Steve åt pizza som vanligt😏
Efter middagen gick vi till en bar som hette Valhalla som spelar på Yorks vikingahistoria.
Lite coolt att man endast såg väldigt gamla byggnader när man tittade ut.
Här kunde man också beställa mjöd och Steve och jag delade på en bräda med tre olika smaksättningar. De smakade lite som sherry men var väldigt goda. Om vi inte redan hade ätit skulle vi ha beställt en ostbricka till.😋
Mysigt.
Mätta, nöjda och lite trötta gick vi ut genom en av stadsportarna och tillbaka till hotellet.
På lördag var det dags för en rundtur i stan med en Hop On Hop Off-buss; det perfekta sättet att få en översikt över en stad. Dessutom småregnade det och då var det skönt att transporteras runt i skydd av  regnet.
Merchant Adventurers' Hall byggdes mellan 1357 och 1368 som bas för välgörenhet, tillbedjan och affärer. I dag är det ett museum.

Efter rundturen gick vi till Jorvik Vikingcenter för att lära oss allt om vikingarnas liv i York, eller Jorvik som de kallade platsen.
Besöket började med att man fick sätta sig i en slags vagn som sedan tog en igenom ett samhälle samtidigt som en röst berättade om vikingarnas liv. Figurerna rörde sig och pratade fornnordiska. De var väldigt verklighetstrogna och lätt obehagliga😁 De släppte också ut lukt för att man riktigt skulle komma i stämning, och jag kan ju säga som så att det inte precis doftade rosor😏. På vissa platser som vi passerade fick jag till och med gömma näsan i halsduken😷
Bild från www.mummytravels.com
I mitten på bilden kan man skymta vagnarna som vi färdades i. Väldigt bra gjort måste jag säga.
Efter rundturen steg man ur vagnarna och passerade ett museum med vikingaföremål som de grävt upp i området.
Här fick man bland annat lära sig hur de gjorde pengar på vikingatiden.
Efter museet gick vi till Brew York-bryggeriets Beer Hall där det fanns hur många öl på fat som helst. De sålde främst sina egna, men även ett fåtal gästöl.
När klockan slog 17 gick vi till en pub som hette Black Swan för en väldigt sen lunch eller tidig middag. Puben härstammar från 1400-talet och var full av atmosfär. Maten var väl lite sisådär och 10 av rätterna på menyn fanns inte.
Den hade i alla fall sin egen pubkatt som hette Martin, som svansade runt borden tills den slutligen beslöt sig för att lägga sig och sova på en stol.😼
När vi senare var på väg hem till hotellet lyckades vi pricka in de sista 5 minuterna av en gratis guidad promenad i York. Det var bra timing för det var Guy Fawkes-kväll (han som tänkte spränga parlamentet i London den 5 november 1605) och guiden berättade precis om det sorgliga öde som han mötte när han blev fast. Dessutom stod de alldeles bredvid hans födelsebyggnad (som nu är pub).😏
På söndag hann vi inte göra mycket annat än äta frukost innan det var dags att checka ut och bege sig till busshållplatsen, via ett cafe för att få vettigt kaffe. På grund av en plötsligt uppkommen tågstrejk så hade vårt tåg annullerats och jag tvingades boka biljetter till en långfärdsbuss i stället. Den tre timmar långa tågresan blev till en 5,5 timmar lång bussresa istället. Resan kändes dock inte så lång som Steve och jag befarat utan helt ok. Jag lyssnade dessutom på ljudbok en stor del av tiden, och om boken är bra går tiden snabbt.
Vi kom hem till en mycket lycklig Busen som aldrig tänkte sluta jama😻. Det är kul att vara efterlängtad😁. Hans kattvakt hade dock tagit väl hand om honom och skickat många textmeddelanden och videoklipp av Busen under helgen.