28 januari 2023

Bakom kulisserna på Charing Cross tunnelbanestation

Ahhh, nu kan helgen börja när jag avverkat morgonens två gympass. "Jobbet" är utfört och jag kan slappa resten av dagen, bästa känslan😊. När den här veckan är slut har jag tränat 8 pass samt gått på promenad två gånger. Två av passen är dock danspass så de är inte så svettiga, bara kul😊. Jag brukar sikta in mig på att ha en vilodag (eller att jag bara går en promenad) per vecka och resten pulshöjande träning; muskel/styrketräning och/eller cardio.

I går hann jag både jobba, träna och gå på en guidad tur i ett nerlagt tunnelbanestopp i Charing Cross tunnelbanestation som nu ofta används för film- och TV-serieinspelningar. Londons tunnelbana fyller 160 år i år och Transport for London arrangerar vandringsturer i några speciellt intressanta tunnelbanestationer januari och februari.

Innan turen startade måste vi visa upp ett foto-ID och öppna våra väskor för kontroll. Det kan ju orsaka stor förödelse om någon skulle ta med en bomb i en ryggsäck😟.

Fram till 1999 stannade tunnelbanelinjen Jubilee Line även i Charing Cross, men den drogs om och sedan dess har stationen varit stängd för allmänheten.
Den gamla linjedragningen. Det finns i dag 40 oanvända tunnelbanestationer som tagits ur bruk på grund av brist på passagerare som gjorde dem oekonomiska eller på grund av att tåglinjen dragits om.
När vi kom ner till stationen fick vi se några klipp från filmer där man använt stationen vid filminspelningar som James Bond Skyfall, Bourne Ultimatum etc., etc. Väggarna vid perrongen var klädda med fuskreklam. Det finns till exempel ingen film som heter "Satan lives downstairs", men alltid får det väl någon deltagare i turen att titta sig över axeln en gång extra.😀
Efter själva stationen besökte vi en underhållstunnel som gick ända till National gallery vid Trafalgar Square.
Tunneln är inte rak utan den går i en kurva runt pelaren med Nelson.
En oklar bild av en av de två guiderna.
Vi besökte ett ventilationsschakt som gick lika djupt som högt.
Det var lite kul att se när resenärer rusade förbi, ovetandes om att de var iakttagna😉
Vi fick oskå se perrongen och passerande tågen ovanifrån. 
Rundturen var intressant och vi fick verkligen massor av information om tunnelbanan och dess historia. Jag skulle vara lite intresserad av att gå på ännu en tur på någon av de andra "öppna" stationerna. De här turerna är dock dyrare än de andra jag gått på så får fundera. Här kan ni läsa mer om utbudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...