14 januari 2023

Konst, husmanskost och pubmiddag

Trevlig helg på er, hoppas den har börjat bra! Jag orkade inte upp till dansklassen i morse, men tog mig i kragen till Body Pump-klassen. Det är så jobbigt när man stiger upp och det fortfarande är becksvart ute och regnar.😬 

Nu är jag hemma igen och har duschat, ätit frukost och tagit mig i kragen och förberett mina in- och utkomster för min självdeklaration. I morgon ska jag mata in informationen i systemet och skicka in den ... jag försöker dra ut på nöjet😏

I går hängde jag upp några av min bror Magnus krokiteckningar. Han och hans flickvän har gått på kurs i några år och i somras frågade jag honom om jag kunde få några av hans alster, för de är så väldigt bra. Minutrarna nere till vänster är hur länge de hade på sig att rita av den specifika posen. Jag kan lugnt säga att jag inte skulle ha fått samma resultat om jag bara hade 5 minuter på mig att teckna en levande modell.😏

Busen har fått något nytt att titta på😉
I går kväll gjorde jag äkta husmanskost; kåldolmar med gräddsås, saltgurka och rårörd lingonsylt (med sötning) och stekt blomkålsris. Det var lite svårt att få loss viktålsbladen och så kokade jag dem lite för länge, men smaken var perfekt. Jag hittade receptet på den här bloggen men jag ger det också under fotot (jag gjorde halva satsen). Köttfärsen var såå full av smak😋.
Kåldolmar
6-8 portioner

Ingredienser
2 vitkålshuvuden eller savoykålshuvuden 
2 dl stekt vitkål eller 2 kokta mosade potatisar/blomkål 
800 g blandfärs 
2 gula lökar 
2 dl mjölk 
2 dl grädde 
2 tsk salt 0,5 tsk vitpeppar 
1 ägg + 1 äggula 
4 msk kalvfond (konc) 
4 msk soja 
Smör att steka i 

Brunsås/Gräddsås: 
Spadet från kåldolmarna 
2 dl grädde 
1 msk kalvfond 
1 msk lingonsylt 
1–2 tsk soja 
salt, peppar 

Gör så här
Skär bort stocken på vitkålshuvudena och lägg dem i kokande saltat vatten. (1 tsk per liter vatten). Koka i cirka 15 minuter tills bladen mjuknat. Under tiden förbereder om du vill ha stekt vitkål i färssmeten eller potatis/blomkål, det går så klart bra att blanda också! man har ju ofta lite kålrester kvar så synd att kasta. Hacka löken och fräs i smör. Blanda färs med ägg, gräddmjölk, salt, vitpeppar, vitkål/potatis/blomkål och lökfräs. Smeten ska vara rätt så lös, är den inte det så blanda i lite vatten. Ta upp kålbladen med hålslev och låt rinna av. Skär bort de hårda mittnerverna. Lägg en klick köttsmet på ett blad och rulla ihop till tätt paket. Sätt ugnen på 225 gr. Smält smöret i en stekpanna. Lägg i kåldolmarna med skarven nedåt. Bryn dem tills de fått fin färg. Ta upp dolmarna och lägg med skarven neråt i en ugnsform. Vispa ur stekpannan med lite vatten och häll vätskan över dolmarna. Tillsätt kalvfond och soja. Stek dem i cirka 25 minuter, ös då och då med vätskan som uppstår. Ta vara på kålspadet och gör brunsås på det. Koka upp spadet med grädde, fond och soja. Smaka av. Låt puttra ihop/ner till önskad konsistens. Red eventuellt med lite färskost. Servera med grönsaker, brunsås, pressgurka och lingonsylt

I torsdags gjorde jag ingen mat utan åt middag på gastropuben Brogue tillsammans med Angela och Anna-Kaarin. Jag har varit hit några gånger och maten är alltid bra ... deras Margarita också som jag inledde måltiden med😋
Jag beställde fritterad bläckfisk till förrätt och ...
stekt havsabborre med smörsås, broccoli, blomkål och gröna bönor till huvudrätt. Väldigt gott. Det var en mycket trevlig kväll med god mat och gott sällskap.
När jag väntade på tåget hem vandrade den här filuren förbi på perrongen mittemot, en stadsräv. Han luktade länge på avfallspåsen men uppenbarligen fanns det inte ätbart för han gick iväg efter en stund.

Nej, om jag skulle värma upp lite lunch då. Tror jag ska äta upp resterna efter Butter Chicken som jag gjorde i början av veckan. Här slängs ingen mat😊



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...