26 januari 2023

Guidad tur på British Museum

I går var jag på en två timmar lång guidad tur på British Museum. Jag har hunnit besöka museet några gånger under mina nästan 20 år i England, men det blir ju mest att man går till mumieavdelningen och avdelningen med forntida smycken och läser pliktskyldigast på infoskyltarna. Det är något helt annat när någon guidar en runt och berättar med inlevelse om föremål som man annars bara skulle gå förbi. 

Jag anmälde mig till turen samma dag efter mitt morgonpass på gymmet och några timmar senare slöt jag upp med de andra deltagarna utanför Russel Square tunnelbanestation där guiden väntade. Jag tror vi blev runt 30 personer till slut.

Det var riktigt råkallt i går så skönt med en tur i "stugvärmen".😏

Det första guiden visade oss var den här montern som visade hur mycket piller som en person sätter i sig i genomsnitt under sin livstid. Kvinnornas intag till höger var lite större än männens och det beror främst på att kvinnor ofta äter p-piller. Det var lite intressant😊

Nästa stopp var vid en staty från Påskön där vi fick lära oss massor om människorna som bodde där och deras undergång (på grund av sjukdomar som besökare drog med sig😕). 
Guiden släpade verkligen inte fötterna efter sig, utan det gick i rasande fart när han förflyttade sig från ett stopp till ett annat. Det var nästan så att man fick småspringa ibland, speciellt om man stannat för att ta kort. I början var jag lite orolig för att vi skulle förlora några av de långsamt gående pensionärerna på vägen, men jag tror alla hängde med till slutet.😊

Taket som täcker museets innergård. Det består av cirka 3 300 glaspaneler som alla tillverkats individuellt eftersom ingen triangel är den andra lik.
Vi stannade även till vid den assyriska delen innan vi så småning om kom till den egyptiska avdelningen.

Gravdekoration av hieroglyfer. Vi fick lära oss att man kan skriva hieroglyfer både horisontellt och vertikalt.
För att veta från vilket håll man ska läsa så ska man se hur fåglarna är vända. Har de näbben åt höger så läser man från höger till vänster eller uppifrån och ner.
Mannen som begravdes i den här graven hade ganska hög status, vilket man kan se på avbildningen av ett ben längst ner. Den betydder att han fick tillåtelse att kyssa faraons fot vilket var väldigt få förunnade😏
Nästa stopp var den grekiska avdelningen med bland annat fresker från templet Parthenon som ligger på berget Akropolis i Aten. Rummet är i själva verket exakt lika stort som templet
Det var intressant när guiden berättade om de olika grekiska gudarna på freskerna. Tyvärr saknar nästan alla ansikten, för dom högg man bort när templet förvandlades till en kristen kyrka ... då skulle det minsann inte finnas något ogudaktigt på väggarna😒
Guiden berättade också historien bakom de många mer eller mindre lemlästade stayerna från templet. En annan intressant sak som vi fick lära oss var att det här hästhuvudet stått som modell för schackpjäsen springaren. Om ni kollar så har han oftast öppen mun.
Ja, det här och mycket, mycket annat fick vi lära oss under rundvandringen. Guiden var väldigt kunnig och intressant att lyssna på, så de 15 punden som guidningen kostar är väl investerade pengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...