6 maj 2023

Kröning, promenad i den kungliga byn och mera

Hej från ett regnigt London. Följde ni kanske kröningen av kung Charles III på TV? Jag satte genast på BBC:s och svenska TV4:s sändning när jag kom hem från gymmet. Britterna kan det där med pompa och ståt och det var kul kul att titta. Dom hade lite otur med vädret dock för många hade ordnat gatufester. Charles såg dock riktigt nöjd ut när han och Camilla vinkade från balkongen efteråt och jag unnar honom att äntligen få bli kung. 

I torsdags tog jag bussen till stadsdelen High Street Kensington för en promenad kallad Kensington - Royal Village. Det har länge varit bostadsort för många kungliga, även prins William, Kate och deras barn fram till helt nyligen när de flyttade till Windsor.

Vi var ca 20 personer från många olika länder och guiden var väldigt kunning som vanligt.
En kuriosa som vi fick lära oss var att orsaken till att gamla balkongräcken buktar ut som på bilden var för att damernas vida kjolar, som t.ex. var på modet på 1800-talet, skulle få rum när de stod på balkongen. Det finns en praktisk förklaring bakom de flesta designer😊
Under promenaden gick vi förbi den berömda kändisfotografens Richard Youngs galleri. Där kan man, förutom konstverk också köpa små virkade dockor av bland annat Freddie Mercury från Queen. Den var lite söt och inte dyr heller😁
Promenaden slutade vid Kensington Palace som ligger alldeles vid Hyde Park.
I tisdags var det dags för operan Madama Butterfly på teatern i Wimbledon. Det stod att det skulle erbjudas textning på engelska men något sådant fanns inte, så jag åkte hem när det blev paus. Även om arrangemanget och sångarna var bra så blir det tråkigt i längden när man inte förstår ett ord av vad de sjunger (italienska), för mig räcker det inte med att förstå handlingen i stora drag.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...