29 maj 2023

Helgens aktiviteter

Heeeej på er, hoppas ni haft en fin helg. Här är det sol för hela slanten nu och humöret stiger med flera grader, härligt😎.

I går morse skulle jag haft två pass på gymmet som vanligt, men instruktören dök aldrig upp så jag och två gymkompisar tog en kaffe istället.

När jag kom hem hoppade jag i duschen och tog tre tåg till Woolwich som ligger i Greater London, alldeles vid Themsen. Jag har aldrig besökt området tidigare och blev förvånad över hur fint det var, inga fallfärdiga byggnader eller drogförsäljare i gatuhörnen, trots att det ligger i sydöstra London😉.

Syftet med min utflykt var en matfestival med endast keto- och lågkolhydratprodukter.

Det var mer försäljare än jag trodde och jag köpte både lågkolhydratbröd, tortillas och en chokladkladdkaka med yoghurttopping med mig hem. Skulle festivalen hållits lite närmare centrala London skulle det säkert kommit ännu fler besökare, för Keto (som är typ samma som svenska LCHF) har blivit vädligt populärt här i Storbritannien.
Man kunde också lyssna till föreläsningar men jag hoppade över dem, efter över 10 år på lågkolhydratkost cirka 90 % av tiden så känner jag mig ganska kunnig i området😊
Till lunch blev det en lågkolhydratversion av pulled pork, grillad halloumi och grönsaker.
När jag var klar på festivalen beslöt jag mig för att gå ner till piren som låg bredvid för att kolla om jag kunde ta en båt tillbaka till centrum och slippa sitta inträngd på tunnelbanan. Jag hade sådan tur att båten till Westminster anlände precis när jag gick nerför landgången. Om jag missat den hade jag fått vänta en halvtimme.
Jag lyckades få en plats längst fram i båten och hade perfekt utsikt.

På väg mot stan passerade vi bland annat de stora översvämningsbarriärerna.
Imponerande konstruktioner.
Det var de enda bilderna jag tog under båtresan eftersom jag fotograferat rutten förut😏. När jag kom fram till Westminster Pier bredvid parlamentet och Big Ben var bron och "parlamentområdet" avstängd på grund av en cykeltävling. Som tur var behövde jag bara vänta 5 minuter innan de susade förbi och man kunde ta sig över gatan igen. På grund av tävlingen hade dock rutten för min buss till Wandsworth kortats av och jag fick gå en liten bit tills jag kom till ett "fungerande" busstopp. Nå, vädret var fint så det gjorde ingenting att sträcka på benen, jag hade ju vilat på båten i nästan en timme😊.
I lördags tog Steve och jag tåget till den vackra London-förorten Chiswick för middag. Chiswick ligger också vid Themsen men i sydvästra London. Det tar max. 10 minuter med tåg från oss så det är egentligen ingen lång resa, men vi åker ändå inte dit så ofta.

Jag började med en Margarita som fördrink, det är sen gammalt😋.
Restaurangen var liten men väldigt charmig.
Jag beställde tre förrätter i stället för en förrätt och en huvudrätt för de såg godare ut. Min förätt, som var fritterad bläckfisk fick jag visst inte på bild, men däremot mina "huvudrättsförrätter" ... mozzarella, tomat och pesto ...
... och köttbullar.
Steve beställde fish and chips och fick vinägern i en sprejflaska. Det hade vi inte sett förut, men det minskar säkert spillet.
Efter maten gick vi till en pub på andra sidan gatan för var sin sängfösare. Solnedgången var fantastiskt vacker. Jag älskar varma sommarkvällar i London, hela stan vaknar till liv och det är glada människor överallt och massor av evenemang.