26 juli 2021

Dagar som gått och sommarteater

God kväll på er! Här har värmen återvänt efter några svalare dagar och det innebär ett par timmar på Storsand med min barndomskompis Beatrice och hennes son. 💦

När jag kom hem bokade både jag och min bror Magnus covidtester på Vanda flygfält till oss inför våra resor tillbaka till London resp. Bergen. Både Storbritannien och Norge kräver negativ coronatest innan man släpps in i landet, eller snarare på planet till länderna. Det krävs minst antigentest, som är det billigaste testet, men det blev ändå 150 euro när man tagit alla obligatoriska tillägg. Testföretag tar verkligen tillfället att sko sig på resenärer😠. Jag måste ännu boka ett PCR-test som ska tas dag 2 när jag kommit tillbaka till London vilket är lika dyrt.

För några dagar sedan kom min faster och hennes man, som vanligtvis bor i norra Sverige, hit. Ingen sommarsemester är komplett utan ett besök av dem🙌

Kvällens middag blev rökt fisk med diverse tillbehör och ett gott vitt vin som min bror Magnus valt.
Annat gott som vi åt föra veckan var grillade lövbiffspett (nöt och gris) enligt ett recept som jag hittade på den här bloggen.

Grillade lövbiffspett 
4 port 

 400 g lövbiff 
2 msk japansk soja 
2 msk sweet chilisås 
1 msk olja 
½ tsk sesamolja 
salt och svartpeppar 

Skär varje lövbiff i långa strimlor på längden, ca 2-3 per skiva. Blanda samman marinaden och lägg ner köttet. Marinera minst 30 min (men gärna några timmar). Trä sedan upp köttet som ett dragspel på blötlagda spett. Grilla dem 2-3 min per sida.
Min faster och hennes man tog med sig en av deras katter, Ella. Hon är jättesnäll och väldigt intresserad av mina föräldrars katt Elvis. Tyvärr är inte känslan inte ömsesidig😾
Elvis med sina böjliga ben
Första träffen nedan. Dom satt och stirrade på varandra i 10 minuter tills Elvis flydde fältet och gick ut. När han vågade sig in igen gick han direkt ner i källaren och låg där resten av kvällen tills Ella hade gått "hem till sig" för natten. Han fräser när hon kommer för nära men flyr istället för att slåss så han är en liten gentleman trots allt😊
I går var det sommarteaterdags på Kyroboas i Kimo. I år hade de inte satt upp någon ny pjäs utan tagit plock från sin 35 år långa repertoar. Åskådarläktaren kan vridas 360° så deras scen är jättestor.
Varje pjäs innehåller ett element när någon stackare får kasta sig i det bruna vattnet vid den gamla kvarnen😀
Rolig scen från Sven Dufva som spelades 1997-98
Föreställningen är endast 1 timme lång i år, men har ni möjlighet så rekommenderar jag verkligen ett besök, men skynda er, det är bara några få föreställningar kvar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...