30 juli 2021

Hejm och Monäs

God morgon på er. Det verkar som om det varmaste vädret är över för den här gången (sommaren?) och nu har vi till och med fått lite välbehövligt regn.

I tisdags åkte jag till Storsand tillsammans med min ena bror och hans dotter för vad jag tror blir min sista simtur för den här semestern.

På kvällen åkte hela familjen till restaurangen Hejm i Vasa för att fira min yngsta brors kommande 40-årskalas och våra föräldrars tidigare 75-årsfödelsedagar.

Restaurangen ligger vackert vid vattnet. Det var 30 grader utomhus och personerna som satt utomhus fläktade sig desperat med servetterna. Eftersom vi hade beställt bord så kunde vi sitta inomhus med AC och mådde hur bra som helst.😊
Vi började med att beställa in olika drycker medan vi valde mat, jag valde en G&T med grankvist tror jag det var. Jättegott.

Hela gänget

Många av oss hade velat prova HEJMs 4 rätter 49 €/person och tillhörande dryckespaket, men eftersom alla måste ta samma rätter (man kunde inte ens välja mellan kött eller fisk som huvudrätt) och hela gruppen (vi var 6 vuxna), förutom barn, måste välja paketet, så sket det sig redan från början. Jag önskar att man kunde få välja mellan 2 rätter i varje rätt, speciellt när alla rätter redan fanns i den ordinarie menyn så det är ingen specialbeställning. Dessutom kunde de också anpassa dryckespaketet enligt de två alternativen i menyn. Så gör man vid fasta menyer i UK, man kan alltid välja mellan två eller tre rätter eftersom de förstår att alla inte tycker om samma sak.

Så, det blev till att beställa från den ordinarie menyn som vanligt.

Jag valde råbiff med diverse tillbehör som förrätt. Finns det råbiff på förrättsmenyn så väljer jag alltid den och den här var jättegod😋

Den obligatoriska huvudrätten i paketet var griskött, men eftersom vi alla hade ätit grillat griskött till förbannelse under sommaren, så valde vi antingen nötkött eller fisk, det var där 4-rätterspakettet sket sig eftersom vi hade varit tvungna att välja grisköttsrätten. 😏. Jag valde grillad nötytterfilé med friterad potatis, bakad tomat, knipplök, grillat örtsmör, pepparrot och skysås med rostad vitlök vilken var väldigt god.

Jag äter sällan efterrätt men eftersom det var ett specialtillfälle så gjorde jag ett undantag. Jag, eller alla utom min guddotter, beställde samma efterrätt; glass på svartvinbärsblad med bakad rabarber, krispig mördeg, körvelskum, rabarberpärlor och mandelkaka, och åh så god, fräsch och innovativ den var!"  
Efter middagen tog vi en sväng till Bock's bryggeri som ligger lite utanför centrum för en sista drink. Jag dricker väldigt sällan öl men brukar unna mig en lokal öl under varje resa jag gör, och deras veteöl är väldigt gott.
I onsdags höll vi en liten kräftskiva här hemma. Vi hade köpt två olika förpackningar spanska räkor och morsan hade bakat en ost- och sparrispaj. De andra tyckte att kräftorna var goda medan jag tyckte de var ganska smaklösa, bortskämd som jag är med Crayfish Bobs egenfångade och egenkokta kräftor i England. Har man ätit dem är det svårt att tycka om förpackade kräftor igen😏. Många gör ny saltlake till "lådkäftorna" och det får vi nog göra nästa gång
Elvis ville också vara med på ett hörn😺. 
Vädret var perfekt för en kräftskiva utomhus; ljummet i luften och varken myggor, blommor eller bromsar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...