22 december 2015

Tandläkarbesök och födelsedagsmiddag

Ännu en grå och grön dag till ända. Jag kom mig iallafall ut på en promenad följt av 30 min muskelträning så kroppen har äntligen fått svettas och jobba lite.

Igår var både min bror Magnus och jag till våra tandläkare för den årliga kontrollen. Tandläkarna har rummen bredvid varandra och vi hade båda fått tid till kl 10 så mer praktiskt kunde det inte bli:-). Var lite nervös då jag hade inte varit till tandläkaren på två år och jag har inte den bästa tandkvaliteten. Ifjol hade han opererat handen sådär "passligt" när det var dags för mitt besök så jag besökte bara tandsköterskan och fick tandsten borttagen. Allt var dock bra och röntgenplåtarna visade inte heller något utöver det vanliga. Jag har inte haft några hål på fem år och det är HELT min lågkolhydratskosts tjänst eftersom jag har inte ändrat något i hur jag sköter mina tänder. Skulle jag ha gått på kolhydrater hade jag garanterat haft ett nytt hål varje år.

På kvällen var det dags för familjemiddag på restaurangen Il Banco i Vasa för att fira farsan som fyllde 70 år.

Vi tog alla julmenyn, förutom brorsan Owe som inte tål fisk, och inledde med en mugg glögg. Magnus och jag valde också vinpaketet som innebar att man fick ett nytt sorts vin till varje rätt.
Fisk- och skaldjurstallrik med ett glas vitt vin till förrätt. Man vet att man är i Finland när rätten också innehåller ett potatisinslag:-)
Hela gänget uppklädda och uppradade.
Huvudrätten var mört lamm med potatiskaka och tjock härlig sås. Höjdpunkten var nog Amarone-vinet som serverades till.
Jag hoppade över osttallriken och fick paketets andra röda vin till den söta efterrätten, kanske inte bästa kombinationen men man kunde ju äta efterrätten först och dricka vinet sedan ... eller tvärtom.
Vi igen men med mig som fotograf.
Efterrättsvinet var väldigt fräscht och gott. Jag var glad att jag bara valde 3-rättersmenyn för oj så mätt jag var efteråt.

Maten var jättegod men jag måste säga att vad som stack ut var vår manliga servitör som var både uppmärksam och humoristisk. Jag är ju van och bortskämd med bra betjäning på restauranger i London, till skillnad från i Finland, och därför blev jag så extremt positivt överraskad av den här killen. Behöver jag nämna att han var finlandssvensk:-)
Förra fredagen när jag och morsan var till Jakobstad för att jag skulle lämna in min passansökan gick jag in på Alko för att se om de hade den internationellt prisbelönta ginen Napue som tillverkas i Storkyro, nära Vasa. Dagen före hade jag kollat på ett Alko i Vasa men där gapade Napue-hyllan tom. Den här gången hade jag däremot tur, hyllan var välfylld och jag köpte två flaskor i rena glädjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...