11 mars 2019

Helgen

Jag tänkte jag skulle klämma in lite om i helgen innan jag fortsätter med min kubaresa.

Lördagen började med den sedvanliga dansklassen följt av Body Combat direkt efter. Jag gick på Body Combat ganska ofta för något år sedan men sedan tröttnade jag, men eftersom jag skulle åka till Gravesend för att hälsa på Mia på eftermiddagen och sova över till söndag så hann jag inte med min vanliga Body Attack. Body Combat är bra träning dock, man svettas ordentligt och får ordentlig träningsvärk.

Mia och jag träffades på stationen Ashford International och åkte tillsammans till Rye, som är en underbart pitoresk gammal stad uppe på en kulle. Det finns nästan inga butikskedjor utan allt är oberoende shoppar vilket jag tycker är alldeles fantastiskt.
Naturligtvis har stan sitt eget slott ...
Under vår rundtur gick vi förbi en gammaldags godisaffär. Jag har lärt mig att det är i sådana butiker man har chansen att hitta riktig salmiak, och minsann, där fanns dubbelsalt salmiak. Både Mia och jag köpte var sin påse. När jag gjorde min beställning så frågade försäljaren genast varifrån jag kom ... det är väl typ bara holländare och nordbor som älskar salmiak😋
Efter vårt viktiga köp gick vi runt i den vackra gamla stan. Jag köpte också ett par söta keramikskulpturer som jag ska ta bild av och lägga upp i ett annat inlägg. De hade tillverkats för hand i en by i närheten.
De hade lovat blå himmel på lördag men den såg man inte mycket av.
Tänk vad allt kommer att se vackert ut på sommaren.
Mia hade hört om en gammal pub, The Mermaid Inn (etablerad på 1100-talet!! och återuppbyggd 1420) som skulle ha fantastisk mat. Vi brast nästan i gråt när vi såg att vi missat lunchservicen och middagen skulle serveras först kl 19😭. Det var bara att pallra runt efter ett nytt matställe. Vi hittade en helt ok restaurang till slut, som dock inte var hälften så pitoresk som The Mermaid Inn.
Vi tog en runda i puben iallafall.
En liten innergård.
Det här huset med det mycket förklarande namnet, Huset mittemot, låg mittemot puben😊
Efter den sena lunchen tog vi tåget till Gravesend och resten av kvällen satt vi hemma hos Mia i hennes nya hus och drack vin och pratade.

På söndag tog vi tåget till Rochester, som är en annan fin stad i Kent med både slott och katedral och en av Charles Dickens favoritstäder.

Det här huset lutade ganska kraftigt men det var fortfarande i användning.
Vi åt var sin Sunday Roast innan jag åkte hem igen. Det var en väldigt trevlig helg tillsammans med Mia.

I fredags hann jag också med en snabblunch tillsammans med svenska Cecilia och Anette som stannade i London över natten för att flyga vidare till Colombia på semester med sin man och döttrar. Cecilia gick på silversmideskurs i Holborn så jag bukade bord på den här stiliga restaurangen, Holborn Dining Room.
Det fanns väldigt mycke kolhydratstinna rätter på menyn, om man inte ville ha stek som jag tyckte var dyr, så jag beställde en tallrik med olika korvar och skinkor istället. Muuuums. Det var inte svårt att äta upp allt😋.
Vi satt där i över en timme och sedan åkte jag hem igen för att jobba lite till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...