13 mars 2019

Kubaresan 2019 – 1 natt i Havanna igen

Glad lillördag!
Så, dags att fortsätta på min reseberättelse från Kuba då. Den här gången blir den lite kortare eftersom den bara handlar om en natt.

När vi sett klart av Vinales tog vi en grupptaxi den 3 timmar långa resan tillbaka till Havanna, och den resan åkte vi med 6-mannabil av obestämt märke. När chauffören skulle stanna bilen måste han dra i ett snöre under ratten ... jag vet inte om bilen ursprungligen kom sådan eller om det är någon senare uppfinning😁
Efter en tämligen varm resa där jag satt inklämd mellan föraren och en annan kille kom vi äntligen fram till Hotel Nacional som lär ska vara ett av de bästa hotellena i Havanna, åtmistone det som har haft mest kändisar. Det öppnade sina dörrar redan 1930.
Efter att ha köat i 1 timme för att checka in, och då var vi bara andra i kö, så fick vi nycklara till vårt rum. Det var irriterade amerikanare som väntat i 3 timmar på sina rum så jag antar att vi hade tur😉 Vårt rum var jättestort och bestod av vardagsrum med TV, sovrum med TV och badrum med både dusch och badkar. Vi hade också havsutsikt från två sidor eftersom vårt rum låg i ett hörn. Det enda som störde "idyllen" var den kraftiga lukten av fukt😬. Hotellet var fint men jag skulle inte betala vad i betalade för det, speciellt inte på grund av fuktproblemen.
När vi duschat och fixat till oss gick vi ner för ett par drinkar och mat.
Receptiondelen
 Man hade bra utsikt över havet (och motorvägen) från en av terasserna. Vägräckena vid havet verkar vara platsen där ungdomarna i Havanna samlas😊
På Hotel Nacional drack jag resans bästa Margarita.
Och Cecilia fick resans bästa vita vin.
Här åt jag också resans bästa (och typ enda) nötkött, en chautebriand. Den var perfekt medium.
På morgonen vaknade vi till strålande solsken, naturligtvis, och efter ...
frukostbuffe på hotellet där jag åt min vanliga kubanska frukost bestående av omelett, ost, korv och till och med saltgurka (och fantstiskt kaffe naturligtvis). När vi checkat ut tog vi taxi till vår sista destination Trinidad som låg 4 timmar österut från Havanna.
Jag avslutar med de utlovade bilderna på keramikfigurerna som jag köpte i Rye i helgen, en gris och ett får ... eller bock. De står på ben av ståltrådar och är ca 5 cm höga. Jag gillar dem starkt😍

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...