12 oktober 2020

På spökjakt i London

Trevlig måndag på er, hoppas ni haft en bra helg! Min var väldigt mysig med god mat och trevligt sällskap.

I går vaknade vi till en vacker dag, vilket var perfekt eftersom Angela, Marie och jag skulle på spökvandring runt stadsdelarna Mayfair och Westminster i London. 

Vi började dock med sen lunch eller tidig middag på den vackra franska restaurangen Brasserie Zedel som ligger två våningar under jorden ett stenkast från Piccadilly Circus.
Jag gillar franska mat och förrättsvalet var enkelt när jag såg att de hade råbiff på menyn som jag åt med Worcestersås och Tabasco😋
Till huvudrätt valde jag "hackad" stek med pepparsås som var sååå god och såsen kunde man ha ätit med sked😋.
Mätta och belåtna gick vi mot hörnet av Green Park där vi skulle möta vår guide. När hon kom visade det sig att det bara skulle bli vi tre. De här promenaderna är annars väldigt populära bland speciellt amerikanska turister, men eftersom de har svårt att lämna landet pga koronan så har grupperna minskat betydligt. Nå, det innebar att vi fick fullständig uppmärksamhet av guiden😊 

Hon började med att berätta om Green Park som tidigare var begravningsplats för tusentals människor och som fortfarande ligger där förstås. Parken lär också ha varit en "populär" plats om man ville hänga sig så det lär finnas många oroliga andar där. Sedan fortsatte vi till en lite park i Mayfair där Londons mest hemsökta hus finns. Det är speciellt på översta våningen som spöket rumstrerar. Två personer har dött efter att de försökt sova där, den sista kastade sig ut genom ett av fönstren och spetsades till döds på räcket nedanför.
Vandringen fortsatte genom James's park och ner till Westminster Bridge.
St James's Palace där de kungliga fortfarande bor då och då.
Det var väldigt sparsamt med gatulampor när vi gick igenom St James's park och man ska nog inte gå där som ensam kvinna på kvällen. Det är konstigt att en öppen park, mitt i stan, är så dåligt upplyst😒 När vi passerade parkbänkar kunde man skymta konturerna av människor som både satt och låg på bänkarna
London Eye ovan och Buckingham Palace nere
Vackert upplysta byggnader och London Eye vid Themsen.
Vi måste ha på oss maskerna under hela promenaden och det blev lite jobbigt mot slutet. 

Sista delen av vandringen skulle ha skett med båt till Tower of London men vi satt och pratade så mycket att guiden missade stoppet och var tvugna att fortsätta till Canary Wharf.😀 Hon passade dock på att berätta om spökena på Towern medan vi satt på båten så vi gick inte miste om så mycket, vi skulle ändå inte ha kunnat gå in.
Lördag kväll åkte Steve och jag in till Teddington för middag på den libanesiska restaurangen Ruba

Jag älskar det papperstunna brödet som fyllts med halloumi och tomat och därefter grillats på öppen eld.
Kycklinglever är alltid ett måste.
Och som huvudrätt blev det gillat malet lammkött. Huvudrätten var jättegod men det är nästan så att jag föredrar smårätterna på turskiska och libanesiska restauranger för det finns så mycket att välja på.

Så, det var min helg det. Nu har jag precis kommit från gymmet efter ett intensivt danspass och sitter nyduschad och tar igen mig på soffan och där kommer jag att sitta tills det är dags att gå och lägga sig😀.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...