30 oktober 2020

Bortskämd, drama och pumpfest

Trevlig fredag på er! Jag jobbade färdigt för dagen redan kl 14, skickade ut fakturor och sedan gick jag till ett skönhetssalong för en entimmes ansiktsbehandling som innehöll både otaliga krämer, värmebehandling och ljusbehandling. Så skönt att bli lite bortskämd😊. Tjejen som behandlade mig frågade, av nyfikenhet, om jag hade haft corona. När jag sade nej berättade hon att många av hennes kunder hade haft det men endast väldigt milda symptom. En kompis i Sverige, som fick covid i april, har fortfarande problem som t.ex. otroligt trötthet om hon anstränger sig för mycket medan smak och lukt långsamt återvänder. Ett par månader efter att hon blev sjuk kontrollerade hon om hon hade antikroppar och då hade hon ganska många. Förra veckan kontrollerade hon igen, med förhoppning att kunna komma till London, men då hade hon inga antikroppar längre så de är verkligen en färskvara. Hoppas T-cellerna håller längre.😬 

I går kväll vid kl 17-tidene rök två ungdomsgäng ihop framför vår stora matvaruaffär vilket ledde till att tre ungdomar knivhöggs varav en dog. Wandsworth som är så lugnt område, här bor typ bara barnfamiljer och unga professionella. När jag skulle gå till gymmet på morgonen hade de stängt av parken jag vanligtvis går igenom och satt ut poliser på vakt.
Mmmm, äntligen är det spagettipumpsäsong. Jag har bara hittat dem i ekologiska affärer men då passar jag på. Jag äter dem oftast med en krämig kyckling- och ostsås. Himmelskt gott. Jag använder receptet härifrån
Fylld spaghettipumpa med kyckling och krämig ostsås
4 portioner

Ingredienser 
900 g spaghettipumpa 
1 msk olivolja 
450 g kycklingfärs 
2 msk smör 
1 tsk salt 
¼ tsk mald svartpeppar 
½ msk vitlökspulver eller pressad vitlöksklyftor 
1 krm cayennepeppar (valfritt) 
2,25 dl vispgrädde 
50 g färskost 
50 g parmesanost 
200 g riven mozzarella (ej den runda färska) 
2 msk finhackad färsk persilja 

Instruktioner 
Ställ in ugnen på 185°C. Dela spaghettipumpan på hälften genom att skära den med en vass kniv på längden. Var försiktig eftersom den är väldigt hård. Gröp ur kärnorna och det trådiga innanmätet med en sked. Lägg pumpahalvorna med skärsidan uppåt, som båtar, i en ugnsform eller på en plåt. Pensla med olivolja och krydda med salt och svartpeppar. Ugnsbaka tills mjuk, vilket tar cirka 30 minuter beroende på spaghettipumpans storlek. 

Hetta upp en stor stekpanna och lägg i en klick smör. När smöret börjar fräsa, lägg i kycklingfärs och kryddor. Stek tills brynt vilket tar cirka 15 minuter. Sänk värmen något och tillsätt grädde, färskost, cirka 2/3 av mozzarellaosten (resten ska användas till gratineringen) och parmesanosten. Låt puttra i några minuter tills krämigt. Smaka av med salt och gärna nymalen svartpeppar. När pumpan är färdig i ugnen, ta ut den och höj ugnstemperaturen till 225°C. Riv sedan det trådiga pumpaköttet på längden med en gaffel. Tryck till det lite och häll sedan över den krämiga kycklingfärssåsen. Toppa med resten av osten. Gratinera i ugnen i cirka 5 minuter eller tills osten har fått en fin gyllene färg. Toppa med nymalen svartpeppar, finhackad persilja och ringla eventuellt över lite olivolja innan servering.

Så här gullig kan Busen se ut när han sover ... för att en timme senare blir till en Mr Hyde och både bitas och rivas. Han har ett ombytligt humör, som de flesta katter😃




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...