18 juni 2022

575 Wandsworth Road och kompisträff i Richmond

Trevlig lördag på er! Jag släpade mig upp för mina två gympass i morse även om det tog emot, MEN man ångrar aldrig ett pass som blivit av.😊

I går hade vi värsta värmeböljan här med 32 grader! Huva säger jag, det är alldeles för mycket i en stad med svart asfalt och reflekterande byggnader😬. Skulle jag ha kunnat så hade jag stannat inomhus och suttit framför fläkten hela dagen, men hade ett par roliga saker inbokade så det var bara att ge sig ut i bastun😏

Första punkten på programmet var ett besök till huset på adressen 575 Wandsworth Road. Själva huset härstammar från början av 1800-talet men förvandlades till ett riktigt konstverk av sin sista ägare, Khadambi Asalaches, en kenyanskfödd poet, romanförfattare, matematikfilosof och brittisk tjänsteman. Under två decennier karvade han skulpturer ur träbitar han hittade och dekorerade hela huset. När han dog 2006 hade han donerat huset till National Trust, som är en välgörenhets- och medlemsorganisation för bevarande av kulturarv i England, Wales och Nordirland.

Endast 6 personer kan besöka huset samtidigt, och man måste ta av sig ytterskorna och sätta på sig innerskor eller sockor för att skydda golven som också är dekorerade. Innan rundvandringen berättade guiden om Khadambi och hans arbete och sedan tog hon oss runt. Tyvärr får man inte ta några foton, men jag har laddat ner några från en webbsajt jag hittade för att ni ska få en ide över hur det ser ut. Helt fantastiskt! Allt har bevarats som det såg ut när han dog.

Bilder tagna av Susie Thomson/David Clarke och lånade från Atlasobscura

Stora ingången


Trappan upp till sängkammaren och arbetsrummet
Vardagsrummet, tror jag det var

Efter det en timme långa besöket tog jag en rullande bastu, eller buss, till Clapham Junction där jag bytte till tåg för vidare färd mot Richmond för att träffa Angela och svenska Cecilia som är i London över helgen. Tåget var lika hett som bussen och jag höll på att smälta bort.😝

Jag kom fram till puben The White Swan, där vi bokat bord, innan Angela och Cecilia. och köpte ett glas engelskt bubbel och satte mig i skuggan i trädgården.

Efter en stund var vi fulltaliga.😊

Jag beställde Scotch egg till förrätt ...
Och havsruda med grön thai currysås, pak choi, kungsräkor och chili. 
Vi delade också på ett par ostbrickor till efterrätt som vi sköljde ner med var sitt glas port.
Ju senare det blev desto skönare blev temperaturen och vi satt där nästan tills de stängde.

Det här är mitt senaste köp, en bordsfläkt. Den jag hade tidigare och som laddades med USB från datorn had tappats i golvet alltför många gånger och blivit så högljudd att jag fick sitta med öronproppar till slut. Den här är både snygg och funktionell😊.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...