12 juni 2022

Bergen, Norge – Dag 3 och 4

Glad söndag på er! Värmer upp rester i ugnen och medan jag väntar så skriver jag till er. Det blir hemmagjorda kålrotspommes (jätteenkelt och lågkolhydrat; skala, skär till stavar, häll över olja och blanda, salta och peppra och rosta i 200 C ugn 15-20 min, eller tills dom är mjuka), halloumi och några skivor bacon. Jag slänger väääääldigt sällan mat och då främst trötta salladsblad eller torkad lök.

Jag har haft fullt program i dag. Först 2 timmar på gymmet och när jag duschat åkte jag in till St Paul's Cathedral för en London Walk, den här gången med temat "Gömda trädgårdar". Den kommer jag dock att skriva om i nästa inlägg.

Det här inlägget handlar om gårdagen och de två sista dagarna i Bergen😊.

I går var vår köksrenoverare på plats igen. Det är mycket detaljfix nu så det syns kanske inte så stor skillnad på bilderna. Han har i alla fall skruvat fast alla handtag (och jämnat upp dom som var sneda), sågat till och fäst golvlister, etc. Han hängde också upp fläktkåpan men skruvade inte fast den då det ska läggas kakel bakom. I morgon får vi nog gå och köpa dem så att han kan börja lägga dem nästa lördag, det är den enda dagen som vi båda är hemma på eftermiddagen.
Jag bad honom också dra åt kranen då den glappade lite. När han hade åkt för dagen noterade jag att han satt själva handtaget åt fel håll (det var rätt tidigare) så det får han rätta till nästa lördag. Suuuuck😏
På kvällen åt vi middag på en ny restaurang (för oss) som heter Toni's Amalfi.
Restaurangen var mysig och maten riktigt bra. Servicen flöt bra för det mesta, men jag fick fråga 3 gånger innan jag fick mitt glas med rödvin. Först kom det aldrig så jag beställde igen. Då kom de med ett glas vitt och jag fick påminna om att jag beställt rött. Nå, det ordnade upp sig till slut.😊

Till förrätt åt jag beef carpaccio med ruccola och parmesanost ...
Och till huvudrätt blev de grillad fisk, bläckfisk och räkor med kokta grönsaker. Jag gillade att grönsakerna ingick.
Steve beställde som vanligt pizza Diavola som kommer med het salami. Vi var överens om att komma tillbaka men kanske till hösten för det var väldigt varmt inne i restaurangen😅
Så där, då var lördagen avklarad och jag kan fortsätta med förra veckans söndag i Bergen som vi bland annat spenderade i en flytande bastu som Magnus hyrt.
Vi kunde inte klaga på utsikten.
Det fanns två bastur på flotten och vår lång längst ut med glasvägg mot fjället. Härligt.
Magnus hade tagit med norsk öl och snacks som vi svalkade oss med mellan bastandet.
Som vi njöt av hela upplevelsen! Sonja och Magnus simmade långa utflykter i det 14-gradiga vattnet och till och med Ivonne simmade några tag efter flera försök😊. Jag höll mig på bryggan då det kändes som om det skulle ha blivit för stor chock för mitt stackars hjärta, det började banka vilt redan efter 5 minuter i bastun.😊 När våra 2 bokade timmar var slut, duschade vi och åkte hem där Sonja trollade fram ännu en fantastisk middag som jag naturligtvis glömde fota. Vi var alla nöjda med att stanna hemma den kvällen, speciellt då vi hade en fjordtur med båt inbokad till måndag morgon.
Vi vaknade till ännu en vacker och fullständigt molnfri dag i Bergen.
Måndagen var helgdag i Norge, men Sonja åkte till jobbet några timmar medan Magnus åkte på båten med oss. Det blev hans tredje fjordtur och den första med sol😎
Båtturen var 3,5 timmar lång och gick ända till slutet av fjorden, till den lilla byn Mo. Det var så vackert.
Vi passerade små samhällen här och där.
På vägen passerade vi dom här soldyrkarna som hittat ett ställe med lä, släng ut sina solstolar och slängt av sina kläder. Det gäller att passa på😁
När vi återvände till Bergen packade vi det sista i kappsäckarna och tog spårvagnen till flygfältet och flyget hem.

Det var en fantastisk långhelg, vi såg och upplevde massor och hade de bästa värdarna. Nu hoppas jag att Magnus och Sonja kommer och hälsar på till London snart så att jag får bjuda tillbaka😊