14 juni 2023

Värmebölja i London

Hej på er. Är precis hemkommen från Steves bowls-klubb där han spelat match och tyvärr förlorade, men jag fick i alla fall se lite folk😊.

Sommarhettan fortsätter och fläkten går fortsättningsvis varm dygnet runt. Arbetsmotivationen är inte den bästa när det är så här varmt, men det är bara att kämpa på och sätta fläkten på högsta effekt.

I dag lyckades jag i alla fall boka biljett till en rundtur ända upp till toppen av Big Ben. Klocktornet har varit stängt för renovering i några år, men nu har det öppnat för besökare igen. Biljettförsäljningen öppnade kl. 10 i morse och jag var redo, men när jag kollade bokningskalendern såg alla dagar fullbokade ut vilket var en omöjlighet. Jag mejlade sidans support och de svarade nästan genast att det fortfarande fanns lediga tider kvar även om de gick åt snabbt. Jag provade då att byta webbläsare från Chrome till Microsoft Edge, men det var lika illa där. När jag tillslut försökte med Firefox så fungerade plötsligt kalendern. Juni, juli och augusti var redan fullbokade när jag äntligen kom in 15 minuter efter att bokningen öppnade, men till slut hittade jag en ledig tid i mitten av september som jag knep. Tänk att det kan vara sån skillnad på vilken webbläsare man använder om en sajt eller funktion fungerar eller inte, och det är inte första gången det händer.😒

Det ska bli riktigt spännande att kunna stå bakom den stora urtavlan och höra klockan slå. Det finns dock ingen hiss i klocktornet utan man måste vara i så pass bra skick att man kan gå de 339 trappstegen upp till toppen.😅

I går träffade jag mina tre svenska kompisar på middag på restaurangen Little Bird i Chiswick. Det var två veckor sedan jag var där senast, men den här gången strejkade inte tåget och jag var framme på 10 minuter. Maten var lika god som vanligt och vi åt tills vi nästan sprack.
Som sagt så är det väldigt varmt för tillfället, runt 30 grader varje dag sedan i lördags, och Busen är inte alltför glad. Han söker sig fortfarande till soliga platser i lägenheten av gammal vana, men ligger sällan där någon längre tid😁. Han har dock efter många år insett fördelarna med fläkten och befinner sig gärna nära den, precis som vi.

I lördags kom vi inte längre än till vår lokala thairestaurang Toong Tong Thai för middag, det var helt enkelt för varmt för någon längre buss- eller tågresa. Maten är väldigt god så det var helt ok. Det var ganska varmt inne i restaurangen och luftfuktigheten var hög så det kändes nästan som att vara tillbaka i Thailand.😏
Jag beställde Tom Kha Gai-soppa med kyckling till huvudrätt. Jag gör den då och då själv och tyckte nästan att min var godare, åtmistone innehåller den mer kyckling😏