10 juni 2023

Veckans ditten och datten

Trevlig helg på er! Nu har sommaren anlänt till London på allvar och de ska bli 30 grader hela helgen, pust.😅 Det var härligt att kunna gå till gymmet den här morgonen utan jacka och man kunde riktigt känna doften av sommar.

I torsdags förmiddag kunde jag äntligen lämna tillbaka pulsmätaren till sjukhuset. Det var skönt att slippa alla kablar och elektroder som jag fick försöka gömma under kläderna.

Jag hade inget jobb inplanerat till eftermiddagen utan beslöt mig istället för att gå en London Walk inne i stan. Ännu finns det några få som jag inte gått😏. Jag är inget fan av att åka tunnelbana på sommaren, de är riktiga svettboxar, så jag tog en buss utanför sjukhuset som passande nog gick till Russel Square varifrån Londonpromenaden startade. Det tog kanske 30-45 minuter längre än med tunnelbana, men jag hade inte bråttom och utsikten var betydligt intressantare.

Jag hade en timme på mig innan promenaden och beslöt mig för att äta lunch på den här restaurangen. Jag har aldrig ätit där tidigare men maten var riktigt god.

Ungsrostad batat (sötpotatis) med pepparrotskräm och grillade halloumispett med pesto.
Promenadgruppen, som endast bestod av 3 personer den här gången, träffades utanför Russel Square tunnelbanestation. Temat för dagens promenad var Medical Tour: All Around the University – Firsts & Inventions in the History of Medicine (En medicinsk rundtur runt University College London (UCL) – Första upptäckterna och uppfinningarna i medicinens historia).

Jag gillar när grupperna är små för det blir mer en diskussion än en föreläsning. Vi gick förbi platser där sjukdomshistoria har skapats; som första vaccinationen, första anestesin, antiseptikan, artificiella inseminationen och upptäckten av DNA.

Vi passerade också det här museet som jag verkligen ska besöka någon gång, Foundling Museum. Museet ligger på samma plats som Foundling Hospital tidigare låg på. FH var ett sjukhus där kvinnor som inte kunde eller ville ta hand om sitt barn kunde lämna in dom. Där fick barnen sedan grundläggande utbildning samt hjälp att hitta ett arbete. 
Den här söta barnvanten av brons av den engelska konstnären Tracy Emin sitter på stängslet vid museet.
Ett annat stopp var dockan av Jeremy Bentham på UCL. Bentham var en brittisk jurist och filosof som var med och grundade universitetet. När Bentham dog donerade han kroppen till forskningen och den här dockan innehåller hans skelett som klätts med hans favoritkläder ... lite makabert kan man tycka😏
Vi avslutade promenaden vid den här byggnaden, London School of Hygiene and Tropical Medicine.
Om man tittar närmare på balkongerna är det utsmyckade med diverse ohyror, som löss, råttor, flugor etc. Man ser så mycket mer detaljer när man går på guidade promenader. 
I tisdags träffade jag Angela på middag på en portugisisk restaurang som jag hittade på google maps, Caravela Restaurant. Jag använder oftast google maps när jag vill hitta en restaurang snabbt.

Maten var god och portionerna stora, jag orkade inte ens äta upp allt och det är ovanligt😊 Det här var favoriten, gambas piripiri, dvs. heta räkor.
Portugisisk motsvarighet till spansk chorizo som grillats vid bordet. Den hade dock en lite speciell sidosmak som jag inte gillade, men jag vet inte om smaken kom från grillvätskan som användes för att grilla korven eller kryddningen.
Det här vet ni säkert vad det är, fritterade bläckfiskringar. Vi avslutade med var sin Margarita innan det var dags att åka hem😋
Jag måste bara visa den här fina buketten som jag köpte i början av veckan med pioner och rosor. Nu är blommorna större än två handflator och helt vita. Rosorna har verkligen fått kämpa för utrymmet och en gav upp nästan genast och vissnade😏.
Nu har jag ketopasta (lågkolhydratspasta) så det räcker ett tag😊. Jag stötte på företaget Keto Chefs, som bl.a. säljer bröd och pasta, för första gången på ketofestivalen som jag besökte för några veckor sedan. Jag beställde pastorna i går och de levererades i dag, här kan man tala om snabb service!

Innan jag lade in storbeställningen så testade jag först en påse. Pastan var riktigt god och påminde nästan till hundra procent om vanlig pasta. Tidigare har jag provat lågkolhydratpasta gjord på konjaksrot eller edamamebönor, men den här är absolut bäst hittills och innehåller framför allt mindre kolhydrater än bönpasta.
Pasta med köttfärssås och parmesanost.
Nej, om jag skulle gå ut och promenera en timme då, jag kan ju inte sitta inne och uggla hela eftermiddagen😎
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...