26 september 2023

Promenad där Grosvenor Canal skulle ha gått och Battersea Power Station

Hej på er, hoppas veckan har börjat bra. Här fortsätter det fina sensommarvädret och i dag fick jag till och med sätta i gång fläkten på eftermiddagen när solen började lysa in i vardagsrummet😏

Kanske jag skulle berätta lite om helgen då om någon är intresserad, om inte så berättar jag i alla fall😁.

I söndags var det dags för ännu en guidad Londonpromenad på eftermiddagen efter mina gymklasser. Det finns några kvar jag inte gått på plus att det dyker upp nya då och då. Steve skulle åka och se en cykeltävling med ett par kompisar, så då kunde jag ju lika gärna göra det här för att dra nytta av det fina vädret. Steve är inte alltför intresserad av sin hemstads historia, man är sällan turist i sitt eget land ... eller stad i det här fallet😊.

Den här promenaden startade utanför Victoria station och följde kanalen Grosvenor Canal. Det är tyvärr inte mycket av kanalen som är synlig nuförtiden, utan den går till största delen under gator och byggnader, endast utloppet till Themsen finns kvar. Kanalen spelade dock en viktig roll i byggandet av Victoria och omgivande stadsdelar eftersom man använt den för att transportera byggmaterial.

Vi passerade i alla fall vackra hus och gator och kunde se var diverse kändisar hade bott. I ett hus hade självaste Mozart bott som barn under en treårig Europatur med sin familj. När familjen befann sig i London hade hans far blivit sjuk och deras Londonvistelse förlängdes till ett år. Unga Mozart, som kunde spela flera instrument redan då, hade blivit tillsagd att ge pappan lugn och ro och istället för att spela instrument hade den då 8-åriga Mozart spenderat tiden med att komponera sin första symfoni. Snacka om underbarn😁

Vi passerade också den här massiva statyn, en människa med harhuvud. Är nog inget jag skulle vilja ha i min trädgård, för grotesk för min smak.😏
Till slut kom vi fram till kanalens utlopp.
Vi korsade bron och fortsatte till Battersea Power Station som är Europas största tegelbyggnad.
Här finns nu butiker, restauranger, barer, en bio och högst upp 200 bostäder. Efter den två timmar långa promenaden kände jag mig ordentligt mör i benen, jag hade ju tränat i 2 timmar också. När turen var slut gick jag raka spåret till ett cafe och köpte med mig en kopp kaffe som jag drack på bussen hem. Alltså änslan när man fick sätta sig på bussen👌
Steve och jag har hittat ett företag som äger 9 pubar i London. Det går under namnet Three Cheers Pub Co. och vi har satt som utmaning för oss själva att försöka besöka dem alla. I lördags åkte vi till en annan av deras pubar, Abbeville, som låg på en pitoresk sidogata i Clapham Common. Puben var mysig och bestod av många små rum. Maten var också god och vällagad, även om maten på deras andra pub, Bolingbroke, var liiiite bättre.

Det första vi såg när vi steg in på puben var att man visade rugby på TV och vårt humör sjönk, men lyckligtvis fick vi ett bord i ett tyst hörn så vi stördes inte alls.😊
Vi delade på en rejäl portion fritterade bläckfiskringar och sedan beställde vi båda burrata med proscuitto.
Grillade spett med lammfärs. De var väldigt goda och möra, man kunde inte märka minsta smak av kofta😏
Jag har snöat in mig på den här rätten här hemma, kallad Vodkapasta. Jag beställer lågkolhydratpasta online och sedan blir rätten hur lågkolhydratig/keto som helst. Trots att rätten innehåller ren vodka smakar den inte spritig alls. Ni får receptet under bilden
Vodkapasta
4-6 port

500 g penne pasta
300 g pancetta
1 1/2 dl vodka
3 vitlöksklyftor
2 burkar hela tomater
4 dl vispgrädde
olivolja
parmesan
smör
persilja
salt
chilifalkes

Skär pancettan i små bitar och stek knaprigt i olja. Hacka vitlöken och låt steka med. Häll på vodkan och låt reduceras en stund. Mosa tomaterna och häll i dessa i pannan. Låt koka upp och reduceras till en tjock lite trögflytande tomatsås. Tillsätt vispgrädden och chiliflakes i stekpannan och låt puttra samman till en krämig konsistens. Smaka av med salt.

Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen (salta vattnet rejält). Ta undan en kopp av pastavattnet innan ni häller av det. Blanda pastan med såsen och späd med lite pastavatten till önskad krämig konsistens. Servera med finriven parmesanost och persilja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...