11 januari 2010

Måndag igen

Så sitter man framför datorn igen med en låååång arbetsvecka framför sig. Den är extra lång på det här företaget eftersom vi måste sitta här 9 timmar!!, något som kan utgöra en prövning om man har gjort alla sina uppgifter redan vid lunchtid. Att få förkortad arbetsvecka är heeeeelt omöjligt eftersom företaget baserar sina regler på de långsamma, som hellre sitter och läser Facebook och skriver msn än jobbar och därigenom får det huuuur stressigt som helst när de inser att deadlinen är om en halvtimme. Vi har dock fått 4 extra semesterdagar sedan jag började på företaget för drygt 4 år sedan och kan lämna kontoret en timme tidigare på fredagar. Framgång:-).

Här finns förresten en sajt med olika saker som man kan bygga med kontorsmaterial om man har tid över som jag:-)

Idag hade jag mitt utvecklingssamtal, eller appraisal som det kallas på engelska. Först måste man göra en självutvärdering på datorn och markera mellan 1 - 5 hur bra man har mött de uppställda målen samt motivera och sedan träffas man för ett samtal med chefen. Det är helt värdelöst dock. För det första kan vi i vårt team endast ge oss högst 3, vilket innebär att vi har mött våra uppställda mål. Vi kan inte sätta 3+ som innebär att vi har överskridit våra mål. Vi kommer med andra ord alltid att vara "medelsvenssons" och aldrig vara bättre än vad som förväntas. För det andra är all eventuell löneförhöjning och bonus redan uträknade på basen av vilken människogrupp (people group) vi befinner oss i. Ju bättre titel desto högre people group.

Mitt utvecklingssamtal gick som det alltid gör, man sitter och gnäller i 30 min och säger att man vill ha mer uppgifter, intressanta sådana, eller kortare arbetstid men inget förändras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...