11 februari 2010

Aaaargh

Jag är så jävla trött på mitt företag ibland (ofta). Företaget ska lansera en ny produkt i Sverige och jag har deltagit i utvecklingsprocessen sedan typ november, som "rådgivare" och representant för målgruppen kan man väl säga. Jag har kommit med förslag på hur produkten, dvs. webbsidan i det här fallet ska utformas (färg, utseende) , namn på webbsidan, innehåll mm. Allt för att attrahera målgruppen. Idag erfor jag dock att det räckte med en timmes "brainstorming" mellan två icke svenska män för att flera månaders diskussioner och beslut ska ha varit till ingen nytta. Jag representerar landet, målgruppen (kvinna) och åldern på målgruppen, men uppenbart vet två icke svenska män, som aldrig en ens skulle använda produkten, mer vad svenska kvinnor vill ha än en svensk kvinna.

Man ser det här om och om igen i mitt företag. Alla mina kollegor är utlänningar eftersom vi jobbar mot vårt "hemland", men genast några "större" beslut ska fattas, typ ska vi ha en länk till höger eller vänster på webbsidan, då är våra åsikter inte värda ett skvatt. Det tog oss ett år av tjat för att kunna Twittra!!! Besluten i företaget fattas oftast av personer som inte kommer från eller har någon större kunskap om landet vilket ofta leder kostsamma misslyckanden. Det gör inte heller saken bättre att beslutsfattarna (cheferna) oftast är väldigt oerfarna. Här blir man ofta inte manager för att man har jobbat sig till det under flera år och samlat erfarenhet, utan för att man råkar ha tur eller är väldigt bra på att ljuga och överdriva sina erfarenheter. Jag saknar verkligen det finska sättet att bedriva verksamhet. De är effektiva, oftast väl förberedda och pratar inte en massa skit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...