7 juli 2015

Pip, pip

God kväll alla, hoppas ni har haft en skön tisdag. Här har vi haft ett par molniga dagar men det ska bli soligare igen.

I morse tog jag bussen till stadsdelen Tooting och St Georges Hospital för att få en 24-timmars blodtrycksmätare inpassad. Jag är tredje generationen "Bäckare" som tampas med högt blodtryck fast jag varken röker, äter skräpmat eller är smällfet. Jag sover som en stock på nätterna, tränar 6-7 gånger i veckan och är inte speciellt stressad. Jag skulle hellre vara tredje generationens VD i ett familjeföretag. Nå, ibland får man inte välja. Jag äter blodtrycksmedicin sedan ett par år tillbaka vilket jag inte känner är är någon större uppoffring eftersom jag äter kosttillskott också varje dag, så ett piller hit eller dit. Den första blodtrycksmedicinen jag fic var emellertid helt fel. Jag fick oregelbunden puls och ett hjärta som slog som om det skulle hoppa ur bröstet största delen av dagen. Så här höll det på under det år som jag åt medicinen, tills jag läste på bipacksedeln. Där stod dessa symptomer högst upp på listan med bieffekter. Dagen efter bokade jag tid till läkaren och sa att nu får han ge mig något annat för så här ska man inte må. Jag är fortfarande förbannad på läkaren som skrev ut sån skit och på mig själv som inte läste bipacksedeln. Har man inte känt sig stressad förut så blir man det när det känns som om man konstant står på randen till en stroke eller något, det kan ju inte vara hälsosamt i längden att känna pulsen både i halsen och tinningen och att se när hjärtat slår genom kläderna. En vecka efter att jag bytt medicin hade alla symptom försvunnit.

Nå, senast jag var till min läkare så provade han som vanligt mitt blodtryck och det var högt som vanlgit. Jag lider av vitarocksyndromet, genast jag ser en läkare så stiger blodtrycket och inga piller i världen skulle kunna sänka det. Jag berättade det åt honom men han föreslog ändå att jag skulle testa mitt blodtryck under 24 timmar hemma så det är det jag gör nu.

Själva mätdosan är stor som en sony walkman och från den går luftslangen runt nacken och ner till manschetten på armen. Den provar mitt blodtryck var 30:e minut fram till kl 22 varefter den "bara" provar en gång i timmen. Den pipar innan den ska börja prova trycket och sedan surrar den när den pumpar upp luft i manschetten. Får se hur det går med sömnen. Kl. 10 imorgon ska jag iallafall vara tillbaka på sjukhuset och lämna tillbaka apparaten och sen laddar de ner och analyserar informationen.
Dosan som enligt min remiss kostar runt 1 500 pund.
Manschetten i en skyddsärm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...