22 juli 2015

Första semesterveckan

Så är jag tillbaka i bloggen igen efter några dagars "kreativ" semester. Vädret hittills har varit ok, även om man inte känt något sug efter varken solbad och bad, det är ca 10 grader kallare än samma tid ifjol. Nå, solen skiner iallafall.

Flygresan hem gick tämligen smärtfritt, även om anslutningsflyget till Kronoby var 40 min försenat på grund av att två av flygbolagets plan hade träffats av blixten och måste genomgå en extra teknisk kontroll och de måste vänta på ett som inte träffats.

England har verkligen ingen skärgård att tala om så man blir imponerad varje gång man närmar sig södra Finland.
50 shades of green.
I lördags var det dags för den årliga Monäsrodden där hembyggda träbåtar tävlar.
Det är en vacker syn med alla gamla båtar som glider förbi. Jag tror jag har besökt varje Monäsrodd, men de senaste åren har det börjat kännas ganska så enformigt (tråkigt) eftersom programmet på land är samma år ut och år in, ingenting har egentligen ändrats. Monäsrodden är ett ypperligt tillfället att visa upp vår vackra by få in lite pengar men man måste tänka i nya banor för att locka folk år efter år. Jag och många med mig minns fortfarande Lillöns (byns dansplats) glansdagar när till och med Vikingarna uppträdde och bilarna fick parkera hur långt borta som helst då de inte rymdes på dansplatsens parkering. Nu används den vackra ön främst som en plats där man har sin mottagning efter en vigsel och är tragiskt underutnyttjad.
På kvällen var vi på fest hos Cecilias kusin Heidi som bjöd på både mat och bastu på familjens sommarstuga. Björn och Steve ansvarade för grillen, männen brukar ju vilja göra det:-)
Så här har Steve sett ut mest hela tiden sedan vi anlände till Finland, med näsan i en näsduk. Stackarn blev förkyld genast vi kom till Heathrow och checkat in. Nu har det äntligen börjat vända men han är väl helt frisk nästa måndag när han är tillbaka på jobbet.
Det tillhörande utedasset är hur gulligt som helst ...
... bra utsikt hade man också, rätt mot havet.
Efter middagen klädde alla om för bastubad. Steve gillar att bada bastu och brukar fråga när vi ska basta nästan genast vi anländer till våra föräldrar.
Gänget är samlat.
Det var ca 14 grader i vattnet och jag kan säga att jag inte blötte mig längre än till knäna ...
... men det fanns några tuffingar i gänget.
När alla bastat klart var det dags för nattmat och vad kan vara bättre än finländsk grillad korv, såå gott och enkelt. Det var en jättelyckad och stämningen var på topp, trots kyla och mygg:-)
Jag äter ju inte potatis längre, med ett undantag, när jag är hemma hos mina föräldrar och deras egenodlade nypotatis. Finns inget bättre, 5 minuter från jorden till kastrullen. Det är som att äta smågodis. Till nypotatisen på söndag åt vi grillade revbensspjäll som mina föräldrar tillagat efter alla konstens regler. LITE annat än hundfödan som vi fick på Powerpark i Härmä för några år sedan. Deras revbensspjäll innehöll bara senor och fett och trots att kocken, efter många klagomål, medgav att "ja, vi hade nog inte fått det bästa köttet" så ville de inte gå med på att ge rabatt. Tillslut gav SERVITRISEN, som var superbra, oss 50 % rabatt. Det är finländsk kundservice det. Jag emailade senare ett klagomål till Powerparks kundtjänst men tro inte att jag fick något svar. Varken mina föräldrar eller Steve och jag har varit tillbaka dit sedan dess.
Vi har ätit mycket gott kött under den här resan. Igår steg Steve och jag upp 7.30 för att sätta en 5 kg benfri fläsksida i ugnen för att göra Pork Belly. Vi använde oss av det här receptet från självaste Gordon Ramsay och dubblade ingredienserna. Planen var att hinna äta innan jag skulle till frissan kl 13, men eftersom vi hade så mycket kött så gick tillagningen lite långsammare än normalt och vi åt efter kl 15 istället när jag kom hem igen. Det gjorde verkligen ingenting för köttet var supermört och fettet krispigt. Vi köpte köttet från den lokala grisuppföraren, Skogsjö Gris i Vexala som föder upp grisar ekologiskt. Rekommenderar.
På kvällen kom ett gäng kompisar över från när och fjärran. Jag hade bakat ett par pajer och gjort en sallad som vi sköljde ned med bubbel, vin eller öl. Ifjol gjorde vi samma sak men då kunde vi sitta ute hela kvällen, nu fick vi sätta oss i källaren när mörkret föll men det var också mysigt för vi tände en brasa som spred en hemtrevlig doft. Vi satt nästan till kl 2 och pratade, en så kul kväll.
Gruppfoto kl 24, precis som ifjol:-)
Elvis kom också ner och visade upp sig men knallade tillslut in i mitt och Steves rum där han slocknade i bokhyllan, varför sova i en mjuk säng liksom när man kan lägga sig på ett gäng tidningar.
xxx

1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...