9 oktober 2018

Isle of Wight

Halloj, så är vi tillbaka på "fastlandet" igen😏. Vi kom tillbaka till London vid 16-tiden igår vilket var helt perfekt så hann man landa lite innan det var dags att gå och lägga sig. Busen var glad att se oss som vanligt och kunde inte sluta jama och stryka runt benen, han brydde sig inte ens om maten vi gav honom förrän långt senare😻

Här kommer nu bilderna från våra dagar på Isle of Wight.

Vi åkte dit på lördag efter min dansklass och naturligtvis regnade det och blåste hela dagen, något det inte har gjort på evigheter😕

Vi tog tåget ner till Portsmouth Harbour och sedan var det bara typ 2 minuters promenad till katamaranhamnen.
Själva överfarten tar bara 20 minuter så man hann knappt sätta sig ner😊
När vi anlände till hamnen var det ingen inte många steg till tåget som skulle ta oss till Shanklin, som var ändstationen och där vi skulle bo. Det finns bara en tåglinje på ön och den går längs den västra sidan. Tåget såg ut att härstamma från 50-talet, med både träinredning och bänkar som fjädrande så att man fick sitta och hålla i sig riktigt ordentligt, men fungerade gjorde det😁
Hotellet vi bodde på, The Nightingale, hade jag hittat på min kompis Ulrikas Facebook-sida, som bodde där i september. Jag gillar lite annorlunda hotell.
Baren
Sovrummen var dock i modern stil och hur fräscha och fina som helst. Vi hade valt ett rum med separata sängar eftersom det var typ 40 pund billigare än rummet med dubbelsäng.
Vi hade till och med sjöutsikt😊
Vid varmare väder kunde man sitta ute i trädgården och njuta av havsutsikten och på baksidan hade de till och med en bassäng som var uppvärmd.
När vi packat upp trotsade vi regnet och gick en tur längs stranden för att sträcka på benen.
Solhytterna var stängda för säsongen.
När klockan närmade sig fem så insåg vi att vi inte ätit någon lunch och letade upp en bar/restaurang på tripadvisor som fått bra recensioner, The Hideaway som troligen hade den bästa utsikten i Shanklin.
Efter lunchen/middagen gick vi tillbaka till hotellet för att vila ett par timmar innan vi gick ut på stan och till den gamla delen av Shanklin.
Vi gick in på en mysig pub som hette Village Inn för var sin drink.
Jag gillade de "bevingade orden" på väggen😊
När vi kom tillbaka till hotellet satte vi oss i baren och beställde ännu ett par drinkar, Steve cider och jag perfekt gjorda Margaritas. Det var väääääldigt lugnt på hotellet. Förutom Steve och mig så satt ännu ett par gäster i baren. Receptionisten/servitören berättade att endast 5 rum var uthyrda, vi anlände verkligen under lågsäsong.
Spoooky:-D
På söndag hade vädret klarnat upp, vinden mojnat och temperaturerna stigit. När vi ätit frukost tog vi vägen genom gamla stan och passerade bland annat ...
puben vi besökte kvällen före.
Förutom det vanliga tåget så finns det även ett ånglok på ön som gick några dagar i månaden.
Steve och jag bokade biljetter redan innan vi åkte till Isle of Wight.
Vi gillar båda att åka med gamla ånglok när vi stöter på dem och det verkar finnas hur många bevarade som helst över landet.
Efter tågturen tog vi bussen till Isle of Wights "huvudstad" Newport och efter en timmes rundvandring i stan åt vi en grymt god Sunday roast på en pub som hette The George Inn.
Efter lunchen tog vi bussen till den vackra kuststaden, Ventnor. Bussresan gick genom vackra småbyar och upp för höga berg och nerför djupa dalar. Vi visste inte att Isle of Wight var så kuperat och fick verkligen träna våra benmuskler.
Här tog vi en selfie som till och med Steve var nöjd med😎
Steves kompis Duncan hade rekommenderat en pub som hette Spyglass Inn så vi letade upp den. Den låg alldeles vid havet.
Jag brukar "unna" mig en lokal lager varje gång vi är på resa, om det finns en sådan. Här hette den så fantasifullt som Isle of Wight Lager.
När det närmade sig kväll tog vi bussen tillbaka till Shanklin.
Vi åt vår sista middag på samma pub som vi besökte på lördag, Village Inn. Man kan inte anklaga dem för att snåla på portionerna. Jag beställde kycklingleverpate till förrätt som skulle ha räckt till fyra personer ...
Steve beställde vitlöksbröd med ost. Brödskivorna var dubbelt så tjockt som en vanlig brödskiva och skulle ha räckt som huvudrätt😮
Huvudrätten var mer "normal" som tur var😊. Jag valde kalkött med salviasmör och grönsaker som var jättegott.
Puben hade också en mysig beer garden och den här varningsskylten. Vi skulle behöva en sån här till Busen också😼.
Efter middagen promenerade vi tillbaka till hotellet. Vi hade varit igång hela dagen så det var skönt att sträcka ut sig på sängen och kolla på TV innan vi gick och lade oss.
Måndag morgon åt vi frukost ensamma med klassisk musik som dånade ur högtalarna. Det är verkligen inte dåligt med en havsutsikt när man äter frukost.

Frukosten var å sin sida ett skilt kapitel. Där fanns flingor, frukt, yoghurt, salami, ett par juicer och marmelad, men inget smör eller bröd. Som tur var tar jag ju alltid med mig eget bröd och bad servitören om smör vilket jag fick och sedan toppade jag med flera skivor korv. Steve fick nöja sig med flingor och muffins ... vilket kanske kan bli lite väl sött på morgonen, även för en sockerfrass som Steve😉. Sista morgonen när jag bad om smör så frågade servitören om jag ville ha rostat bröd så de hade uppenbarligen bröd i köket men de iddes inte sätta fram eller nämna det till sina gäster😏
När vi ätit packade vi ihop det sista och tog tåget till Rye varifrån vår färja gick till Portsmouth. Vi tog dock en runda i stan först för vi hade ju inte bråttom någonstans. Staden var riktigt fin, men jisses vad backig, igen😅. Efter att vi vandrat runt i stan gick vi mot färjan och hann precis innan den skulle åka iväg. Vi hann också med tåget med några minuter till godo så vi hade verkligen flyt på vägen tillbaks.

Jag rekommenderar verkligen en utflykt till Isle of Wight, ön är verkligen vacker. Det bor 140 000 personer på ön så det är inget litet och isolerat ställe heller.