1 januari 2022

Gott Nytt År!

Hej på er! Hoppas ni hade ett trevligt nyårsfirande, men ändå vaknade pigga och krya. Steve och jag firade noll och jag gick och lade mig kl. 23. Det blir ett nytt år vare sig jag är vaken och firar eller inte😊. Jag älskar julen, och hela december egentligen, men nyår känns mest som ett antiklimax. Vi ska dock fixa till en bättre middag i kväll istället och öppna en flaska vin.

Steve har äntligen vant sig vid tanken på att vi måste renovera hela köket, och det snart, så i dag promenerade vi till en inredningsbutik när de flesta fortfarande sov ruset av sig och tittade runt och plockade på oss några broschyrer. Steve vill dock att vi även kollar några andra butiker innan vi bestämmer oss, medan jag tycker att den här kedjan hade tillräckligt stort utbud, samt 50 % rabatt på de flesta köksinredningarna. Jag vill bara komma igång nu. Nå, får väl gå till ett par ställen till nästa vecka då så att Steve blir nöjd.😏

Vi kommer att behöva renovera hela köket; ny köksinredning, diskbänk, nytt golv, måla taket och köpa ny spis. Det innebär att vi kommer att behöva anlita en separat person eller två som installerar allt. Det är mycket som måste tajma, men det måste göras, får ångest varje gång jag går in i det slitna köket som inte ändrats sedan huset byggdes 1993.😝 

Som ni säkert förstått är jag tillbaka i London. Jag gjorde mitt PCR-test tidigt på torsdag morgon och fick negativt resultat fredag morgon och kan nu röra mig fritt igen.😊

Resan tillbaka till London blev en lång historia eftersom jag hade 7 timmars väntan på Vanda (eller 8 eftersom flyget var 1 timme försenat). Det gick tidigare flyg, men det skulle ha knuffat kostnaden för flygbiljetten över 600-pundsstrecket och någon måtta får det vara😠. Min flygbiljett med Finnair London-Vasa-London var i själva verket dyrare än deras flyg till Thailand😒. 

Som tur var åkte min yngsta bror Magnus hem till Bergen samma dag. Han hade 4 timmars väntetid på Vanda som vi spenderade i Finnairs lounge. För ett ganska förmånligt pris får man tillträde till deras lounge och obegränsad tillgång till mat, dryck, vin, bubbel och öl. Jag hade köpt loungebiljett på förhand som egentligen gav tillträde till loungen på icke Schengen-sidan, men jag kunde som tur var också komma in i Schengen-loungen.
Det var inte alltför intensiv flygtrafik, men då och då passerade ett flygplan eller två.
Det snöade också lätt och flygfältets armada av snöröjare åkte med jämna mellanrum ut i samlad tropp och avlägsnade snön.
När Magnus gått till sitt gate gick jag genom passkontrollen till sidan varifrån flyg till länder utanför Schengen och EU avgår. Senast jag var där var i somras och då var den nästan helt tom på folk, det kändes nästan kusligt. Nu har det äntligen börjat bli mer aktivitet igen, även om många märkesaffärer fortfarande var stängda.
Jag gick runt lite i terminalen innan jag fortsatte till den andra Finnairloungen, dit jag egentligen köpt inträde. Jag tänkte att jag kanske inte skulle bli insläppt när jag redan suttit flera timmar i den andra loungen, men det var inga problem. Den här loungen är lite mer påkostad, finns till och med en bar, men jag nöjde mig med ett par glas champagne och satte mig i en mjuk stol och kollade på Netflix i några timmar. På grund av de nya koronarestriktionerna måste de sluta servera alkohol kl 17 men allt annat var fortfarande tillgängligt.

Som jag skrev tidigare så var planet 1 timme försenat. Dessutom hade vi motvind som gjorde resan ännu långsammare. Som tur var somnade jag nästan genast flyget lyfte och när jag vaknade upp hade 2 timmar passerat och det var bara 40 minuter kvar av resan. Hoppas jag inte snarkade😀.

När vi landat på Heathrow hade jag världens flyt; jag seglade genom den elektroniska passkontrollen, min väska var den tredje på bagagebandet, jag måste ta ersättningsbuss till Hammersmith (det gick ingen tunnelbana) vilket innebar 15 minuters resa istället för 40 minuter. Som grädde på moset behövde jag bara vänta 1 minut på den sista bussen som skulle ta mig ända hem. Ibland har man tur.👍😀

2 kommentarer:

  1. Vad kul med köksrenovering! Förstår otåligheten. :) Vi renoverade ju vårt kök i somras och är jätteglad för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, får Steve bestämma så skulle det väl aldrig ske, för han har lite (läs mycket:-) svårt att komma igång. Skulle allt hänga på mig hade köket renoverats för flera år sedan:-D. Det känns som ett överväldigande projekt men man får fokusera på slutresultatet.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...