10 januari 2022

Träning och mat

Så är det måndag igen, veckans minst roliga dag😏. I dag har jag gjort samma sak som de flesta måndagar; jobbat, vikttränat hemma framför en video med den här väldigt bra instruktören, följt av en entimmes promenad med en ljudbok i öronen och lite mer jobb. Det är alltid svårt att komma igång med jobbet efter längre ledigheter, men det är bara att bita ihop, jag har trots allt ett väldigt bra jobb där jag själv bestämmer över mina dagar😊.

I lördags åt Steve och jag middag på en undangömd pub/restaurang i Holborn som heter The Bountiful Cow. Vi åt ofta där för cirka 10 år sedan men glömde bort den av någon orsak. Nu hade Steve stött på den igen när han letade restaurang till lördagen.

Jag beställde kycklinglever til förrätt, älskar lever.
Till huvudrätt blev det råbiff, men utan brödet som de envisats med att sätta på tallriken. När jag beställt mina rätter slog det mig att jag bara beställt kall mat😊
När vi satt och åt gjorde Steve mig uppmärksam på ungdomarna bakom mig. Han hade haft ögonen på dem sedan de kom och berättade att de suttit böjda över sina telefoner konstant sedan de anlände. Helt otroligt, varför går de ut tillsammans om de ändå inte är intresserade av att tala med varandra?! Här passar verkligen uttrycket "Dagens ungdom!"😔
När vi ätit och betalat gick vi till en annan undangömd pub i närheten för en sängfösare, The Ship Tavern, vars historia sträcker sig ända till 1549. Det ni!😊
Det är länge sedan jag lade upp ett recept. så här får ni se vad jag kommer att äta de följande tre dagarna (recept under bilden och tagit från den här webbsajten).

Köttfärs- och vitkålsgratäng 
4 portioner 

Ingredienser 
700 g vitkål, strimlad 
120 g smör 
450 g nötfärs, eller annan färs 
1 tsk salt 1 tsk lökpulver 
1 krm peppar 
2 msk mild chilipulver, eller osockrad tacokrydda 
1 msk rödvinsvinäger eller vitvinsvinäger 
300 g riven ost, smakrik 

Gör så här
Stek vitkålen i 100 g smör i en rejäl stek- eller wokpanna på medelhög värme utan att kålen får allt för mycket färg. Det tar en stund för kålen att bli mjuk. Krydda och tillsätt vinägern. Rör om och stek ytterligare ett par minuter. Lägg kålen åt sidan tills vidare. Smält resten av smöret i samma panna. Bryn färsen och stek tills det mesta av köttsaften kokat bort. Sänk värmen något. Lägg tillbaka vitkålen och värm upp. Smaka eventuellt av med lite mer salt och peppar. Ställ åt sidan. Sätt ugnen på 200 grader och ta fram en ugnsform. Blanda ⅔ av osten i köttfärs- och vitkålsröran och häll i formen. Strö över resten av osten och grädda 15–20 minuter eller tills gratängen fått fin färg. Servera gärna med en rejäl grönsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...