11 maj 2022

Lissabon – dag 1 och 2

Hej på er! Nu är jag hemma igen efter en jättekul och intensiv resa. Jag kom hem vid lunch i måndags och hann både packa upp och tvätta kläder så nu känns det som om jag inte varit borta alls😏. Som tur är har jag en del foton som minnen och ni kommer att få följa med på resan i några inlägg.

Angela och jag åkte tillsammans med Easyjet från Gatwick till Lissabon på tisdag. Vår kompis Cecilia hade anlänt till Cascais, som ligger ca 30 km utanför Lissabon och är platsen där Anette bor, redan dagen före.

Det är fortfarande masktvång på planen, så vi hamstrade två små flaskor bubbel var för att slippa ha maskerna på så länge som möjligt.😊

Flygresan gick väldigt smidigt.
Vi landade innan utsatt tid och bokade genast en Uber-taxi när vi kommit ut i ankomsthallen. Det var den sämsta chauffören jag haft. Först hade vi svårt att hitta honom, och det hjälpte inte att han inte kunde någon engelska och vi ingen portugisiska. När jag lyckats få honom att förstå var vi stod så kunde vi äntligen åka iväg. Vi kom så långt som till Cascais utan problem, men när han skulle åka till Anettes adress så var det helt hopplöst. Han kryssade fram och tillbaka, skrev in hennes adress i sat naven gång på gång men lyckades inte hitta hennes gata, som är den största i Cascais. Till slut fick vi nog och hoppade av vid en restaurang, textade adressen till Anette och så kom hon och hämta oss med sin bil. Till råga på allt visade kvittot 15 euro mer än vad priset visade i Uber-appen när jag bokade. Jag fick dock snabbt mellanskillnaden tillbaka när jag klagade hos dem. De är bra på det viset, de reagerar snabbt på klagomål.

Så var vi äntligen framme. Vi gjorde inget märkvärdigt på tisdagen utan tog det bara lugnt och umgicks, drack drinkar, gjorde mat och njöt.

Det var verkligen skönt att kunna sitta ut och njuta av sommarvärmen.

På onsdagen tog vi det lugnt på dagen. Vi var alla ganska sega efter gårdagens kanske för många drinkar😊. Cecilia hade ett jobbmöte via zoom på eftermiddagen så jag passade på att träna i Anettes och hennes mans gym i källaren en timme framför ett träningspass på youtube.

På kvällen klädde vi upp oss och promenerade ner till Cascais för middag på samma restaurang som vi åt på förra gången vi besökte Anette, för hela 3 år sedan!

Även i Cascais vajade den ukrainska flaggan
Restaurangen ligger vackert vid hamnen.
Maten var lika god som vanligt😋
En Margarita till fördrink är inte heller fel.
Efter middagen tog vi taxi hem och gick och lade oss ganska omgående då vi hade ett pass padel inbokat med tränare för torsdag morgon. Anette spelar regelbundet men ingen av oss andra hade spelat tidigare. Jag blir alltid en "motvallskärring" när det blir en stor hype om något och vill absolut inte vara som alla andra😊. Nu fick jag dock ge med mig, det var riktigt kul. Jag och Angela kom överens om att försöka hitta någon bana inte alltför långt från oss och börja spela.
När vi kom hem kastade vi oss i poolen som tillhör området för ett avsvalkande dopp. Poolen är uppvärmd till 32 grader året runt så man behöver inte precis slå sönder isen innan man hoppar i😊
Utsikt från Anettes hus.
Anettes hund Nova är alltid närvarande. Hon är så otroligt söt och av en rysk ras som jag inte minns namnet på.
När vi simmat, duschat och fixat till oss skjutsade Anette Cecilia, Angela och mej till tågstationen i Cascais i sin mans cab, varifrån vi tog tåget till Lissabon, men det skriver jag mer om i nästa inlägg.😊