21 maj 2022

Porto - dag 5

Hej hej. Hoppas helgen har börjat bra! Jag rivstartade med dansklass kl 8 följt av Body Pump en timme senare. Jag iddes inte gå hem för bara 40 minuter utan dödade tiden i TK Maxx istället. Det finns alltid bra saker där om man orkar söka. I går hittade jag t.ex. en reseförpackning på hela 200 ml av Cliniques Moisture Surge som är perfekt när man vill ge huden extra fukt.
Lite skillnad i storlek mot burken jag hade tidigare, och priset ska vi inte tala om. Jag betalade 45 pund för den stora burken på TK Maxx, normalpris är över 100 pund när jag kollade på Cliniques egen webbsajt.
I går lyxade jag till det med att äta jag lunch på en restaurang här i närheten.

Jag valde kycklingspett med jordnötssås och grillad halloumi och chorizo. Jag funderade på en tredje rätt också, men servitrisen samlade ihop menyerna innan jag hann säga något så hon tyckte uppenbarligen att det var tillräckligt. 😂
Vår köksinredare är här i dag igen och fortsätter arbetet. Förhoppningsvis kanske allt blir klart nästa helg ... eller nästa. Han har ännu inte börjat med golvet eller spiskåpan, som kräver lite elarbete, och så ska vi köpa kakel till en del av väggen som han ska sätta upp.

Det var vad som hänt de senaste dagarna och nu är det dags för lite mer Porto.😊
Morgonen efter att vi anlände till Porto åt vi frukost i vår lägenhet innan vi gick över stålbron till andra sidan där alla porthus ligger för lite portavsmakning.
Utsikten över Porto från bron var fantastisk. Stackars Angela som är höjdrädd, har nog aldrig promenerat så snabbt i sitt liv som hon gjorde för att ta sig över bron😏 Hon vägrade inte gå i alla fall så det var ju bra, alternativet hade varit att ta en lång taxiresa över någon av de andra broarna, varav en skymtar bland molnen på fotot ovan.

Det första porthuset vi stannade till på hette Calem. Det ligger alldeles vid floden Douro som skär genom Porto. Där testade vi tre portvin som jag glömde ta bild av men de var alla väldigt goda. När vi druckit upp åt sökte vi upp en restaurang för lunch innan vi gick vidare till nästa porthus som var mer känt, åtminstone för mig ...
Nämligen Taylor's. De hade en underbar trädgård där man kunde sitta och smaka deras portviner.
I trädgården fanns också ett par honpåfåglar och en hanpåfågel som strövade runt bland besökarna och tiggde😀
När man beställer port berättar alltid servitörerna om de olika sorterna.
Jag valde en cocktail med vit port och tonic som var grymt god och läskande 😋
Vi satt kvar länge och njöt och hann beställa ännu en cocktail var.
Förutom påfåglarna så fanns det också en tam tupp som gillade när man strök honom över fjädrarna. Varje gång jag slutade så kacklade han missnöjt tills jag började igen. Så söt😂
Många porthus ägs fortfarande av engelsmän och Taylor's har till och med fått en plakett av drottningen.
Mittemot Taylor's ligger lyxhotellet The Yeatman. Vi beslöt oss för att ta en titt eftersom porten ändå var öppen. Efter att ha gått uppför en hel del trappor insåg vi att det nog inte var huvudingången, men fortsatte att gå tills vi kom ända upp ...
... och möttes av den här utsikten. Där fanns en stor uteterass med bar och när vi såg en servitör frågade vi honom om det var ok att vi tog en drink där trots att vi inte bodde på hotellet. Det gick bra sade han. Vi hade dock tur för när ett gäng med fyra killar frågade samma sak så sa han nej.😏

Det skulle inte vara så illa att bo på det här hotellet, men 400 euro/natt är lite väl häftigt.
I bakgrunden skymtar ni bron vi gick över.

När vi druckit upp våra drinkar började det bli dags att återvända till den andra sidan floden och den här
gången använde vi huvudentrén😏
En blommande buske utanför hotellet.
Vi åt middag på den här otroligt mysiga restaurangen som låg gömd bland höga hus; O Solar do Pátio.
Oj så god maten var! Innan förrätten kom fick vi en gratis aptitretare som var croquetas.
Jag beställde råbiff till förrätt och fick en rejäll portion ...

... och stek med butternut squash-puree till huvudrätt.

Så här glada var vi efter ett gott mål mat, igen😃