23 maj 2022

Porto - dag 6

Så var ännu en helg över och snart också veckans tråkigaste dag. I dag har jag jobbat mest hela dagen och bara pausat för ett träningspass på youtube bland köksdelar och flyttlådor i vardagsrummet. Vill man så kan man.😏

Så här ser köket ut efter söndagen. Alla rör är inkopplade och vi kan både diska och tvätta kläder igen, till Steves stora glädje. Han har inte lika mycket kläder som mig😉. Installatören hade också lagt ut golvet under tvättmaskinen. När jag kom in i köket för att hjälpa Steve och honom att skjuta in tvättmaskinen under bänken såg jag att han satt delarna i fel riktning. Suuuuck. Jag vill att köksgolvet, som föreställer träplankor, ska följa samma riktning som resten av trälaminatgolvet i lägenheten. Det skulle se jättekonstigt ut om plankorna i köket gick vertikalt när alla andra går horisontellt. Jag nämnde det åt honom så han ska göra om det när han kommer igen nästa helg. Tur att han hann så långt.
Jag har börjat testa "brun utan sol"-produkter och höll på att skratta ihjäl mig när jag drog av mig träningstightsen från Adidas i går. Adidasränderna på tightsen hade skavt av den bruna färgen på benen och lämnat tre tydliga vita ränder på utsidan av benen. Jag får nog vara lite försiktig när jag använder de här specifika byxorna så att jag inte ska gå ut med kort kjol samma kväll 😀
Nu har jag äntligen kommit fram till den sista heldagen i Porto och Portugal som vi spenderade på en sex timmar guidad tur i östra delen av Portugal. I utflykten ingick besök på två vingårdar och vinprovning, utflykt med båt på Dourofloden och lunch som bestod av olika lokala specialiteter, portugisisk husmanskost helt enkelt. Vi hämtades upp med en minibuss av en tjej som var vår guide för dagen.

Området var väldigt kuperat och vackert.

Vårt första stopp var på en vingård som heter Beijo.
En anställd på vingården berättade intressant om processen och gav oss smakprov på både deras viner och port. Jag var inte helt förtjust i deras röda och vita viner men deras port var fantastiska! Om jag hade checkat in min väska så hade jag lätt köpt en flaska.
I de här karen står man och trampar vindruvor.
Porttunnorna måste rengöras från sockeravlagringar med jämna mellanrum och då får någon stackare krypa in och skrapa väggarna. Här klämmer Cecilia sig in.
Ser lite ut som om Cecilia är på väg att födas och Angela är barnmorskan😂
Tunnan på insidan.
Efter besöket på den första vingården gick färden vidare mot den lilla staden Pinhão varifrån den en timme långa båtfärden startade.
Det hade hunnit bli väldigt varmt (kan bli upp till 45 grader på sommaren) så det var väldigt skönt att komma ut på vattnet ... speciellt då man måste bära ansiktsmask😓. Båten vi åkte med var samma typ av båt som man tidigare transporterade porttunnorna på till Porto.
Efter båtturen var det dags för lunch på en restaurang i stan. Jag glömde fotografera därifrån, men vi fick prova på både korvar, revbensspjäll, lammgryta och en stuvning på vita bönor. Helt ok mat, väldigt rustik.
Mätta och belåtna styrde vi kosan till den sista vingården, D'origem, där man också producerade olivolja. Vi fick först en föreläsning i hur man tillverkar olivolja innan det blev dags för vin- och olivoljeprovning. Jag gillade verkligen den här gårdens vin, och speciell det röda.

Vi kunde inte klaga på utsikten.
När vi satt i bussen på väg till Porto igen satt alla mer eller mindre och, det hade varit en lång dag, men väldigt lärorik och vår guide var fantastisk.

När vi kom tillbaka till Porto valde Angela att stanna på vår airbnb medan vi andra sökte upp ett ställe för middag. Valet föll på en tapasrestaurang som var riktigt bra. Vi hade också tänkt gå till en jazzbar som vi gick förbi redan på fredag men den hade stängt, söndag som det var. Man blir lite bortskämd av att bo i London där nästan allt är öppet 7 dagar i veckan.😏

På måndag var det tidig uppstigning för att packa ihop och ta taxi till flygplatsen för vidare färd mot London medan Anette körde hem till Cascais.

Det var en riktigt rolig resa och vi hann verkligen med massor. Kul att kunna besöka Portugal igen efter två bortslösade år.