18 augusti 2022

Färöarna – Dag 3 och 4

Hej igen, dags för nästa del av vår resa.

Flyget till Färöarna avgick först halv ett, så vi hann äta frukost på hotellet i lugn och ro innan vi packade ihop det sista och tog tåget till Kastrup. Tåget tar bara 16 minuter, så det är ett väldigt praktiskt och förmånligt sätt att ta sig till och från flygfältet.
Flygresan tog bara två timmar och när vi närmade oss flygfältet, som ligger på ön Vagar, såg det så här grått ut och molnen hängde tungt. Inte alltför uppiggande precis😏
När vi gått igenom passkontrollen tog vi fram våra vind- och regntäta jackor ur kappsäcken och tog nästa flygbuss till Torshavn, som är Färöarnas huvudstad, en resa på cirka 50 minuter. Bussresan gick längs trädlösa, men gröna, berg och fjäll och floder ... eller månne de kallas fjordar här också?!

När vi kom fram till busstationen tog vi en taxi till vårt hotell, 62°N Guesthouse Marknagil, som låg i utkanten av staden. Hotell är svindyra på Färöarna och det här var typ det billigaste vi hittade. På utsidan såg hotellet lite ut som en militärbarack från 60-talet och insidan såg ut och luktade som mitt gamla gymnasium, men allt var rent och städat och det är huvusaken. Vi måste dela dusch och toalett men bara med ett annat rum. Det är ju inte meningen att man ska sitta på hotellrummet när man är ute och reser heller😊.

Vi kunde definitivt inte klaga på utsiken från vårt fönster.

När vi packat upp tog vi bussen ner till centrum för att utforska staden. Vi fick veta från receptionen att alla stadsbussar är gratis. Det går dock inte jättemånga i timmen, och det tog ett tag för att förstå tidtabellen och vilka bussar som passerade vårt hotell, typ 2 dagar, men när man knäckt koden är de väldigt praktiska😏.

Vi gick runt staden, som inte är jättestor, endast 17 000 bor där (ca 52 000 i hela landet) och så småning om började vi se blå himmel.

Fyren på Skansin, den gamla fästningen.

Utsikt mot Torshavn från Skansin.

De flesta husen var väldigt väl omhändertagna och såg nymålade ut, men jag tyckte att det här halvt nerrostade huset vid hamnen hade sin charm.
Gamla stan var väldigt charmig med sina trähus med grästak.
Vi hade ätit var sin hamburgare som sen lunch men innan vi åkte tillbaka till hotellet gick vi in på en mysig pub som hette Mikeller Torshavn för var sin lokal öl som hette Oyn Oy. Den satt bra efter en lång dag på resande fot.
Följande morgon, och alla morgnar efter det, vaknade vi upp till den här utsikten; sol och betande hästar.

Frukosten ingick i priset och där fanns allt man kunde önska sig.

Den första punkten på dagens schema var att ta den lokala bussen ut till byn Kirkjubøur, Färöarnas viktigaste historiska ort, med bland annat den vita Olofskyrkan som härstammar från 1200-talet och ruinerna efter en katedral som byggdes på 1300-talet.
Man såg svartmålade hus med röda fönsterkarmar överallt på Färöarna ... kanske för att de skulle suga åt sig värme😏
Det var mycket ta på och av kläder för vädret kunde växla på bara några minuter och det kändes som om man antingen småfrös eller svettades😊
När vi kom tillbaka till Torshavn gick vi genast till hamnen för att ta färjan till ön Nólsoy som låg 20 minuter bort. Enligt Svanhilds guidebok skulle man ha en fantastisk vy över staden från ön. De verkar dock ha glömt bort kryssningsfartyget som kom in i hamnen på morgonen och stod där hela dagen och effektivt döljde minsta utsikt.😠

Stora fartyg och små skepp.

Byn på ön har drygt 230 invånare och dagen vi var där höll de på att förbereda den tre dagar långa festivalen Oveträffen, för att hedra den lokala äventyraren Ove Joensen som rodde från Färöarna till Köpenhamn på 41 dagar på 80-talet.

Hittade Sisu-lemonad i den lokala butiken.
Vi vandrade uppför en av öns högsta punkter och hade fantastisk utsikt över "fastlandet".
Man ser får "utströsslade" överallt på Färöarna.
Jag gillar de färgglada husen, och man får måla sina hus i precis vilken färg man vill.
Klippor med häckande måsar.
Fler får ...
... och några nyfikna gäss😊

När vi kom tillbaka till Torshavn åkte vi till hotellet och vilade ett par timmar innan det var dags att åka in till stan igen för middag. Vi hann också med en "föröl" på en cool bar/pub som hette Sirkus Föroyar.
Det blev ännu en god lokal öl.
Middagen åt vi på en grillrestaurang som hette The Tarv. Maten var väldigt bra och portionerna rikliga så man fick det man betalade för😋
Jag beställde en gudomlig färöisk ceviche med marulk till förrätt ...
och grillad lammfilé, som visade sig vara 2,5 filéer, med ugnsrostad blomkål med tryffelmajonnäs och broccoli till huvudrätt. Jag är ingen stor lammfantast, men den här var väldigt god, ingen ullsmak alls och jag gillar att prova rätter gjorda av lokala råvaror.
Vi nästan rullade till bussen efteråt. Att promenera hem, som skulle ha tagit 30 minuter i uppförsbacke, var inte att tänka på.😏