27 augusti 2022

Legal London-tour och kompismiddag

Hej på er, hoppas lördagen börjat bra! Jag har varit på mina två gymklasser, ätit frukost och nu ligger jag och latar mig på soffan. Jag borde väl gå ut på en promenad också i det vackra vädret, men får se😏. Jag sov tämligen bra i natt men ändå var jag superseg när väckarklockan ringde 7.40. Jag kan ju säga så att det inte blev mitt bästa danspass, ibland kändes det som om jag dansade efter en annan koreografi än alla andra för hjärnan var supertrög.😬

I går gjorde jag inte sådär jättemycket, jag jobbade, tränade framför en träningsvideo på youtube och sedan gick jag ut på promenad. Jag dammsög också hela lägenheten; bästa sättet att inleda helgen är med en dammsugad lägenhet.😊

I torsdags var jag på en guidad tur som började i Royal Courts of Justice (RCJ) där större civilrättsliga ärenden avgörs. Vår guide hade tidigare arbetat som journalist i över 30 år och följt ärenden i både RCJ och Old Bailey (främsta domstolen för mycket allvarliga brottmålsärenden). Han kunde sina saker och var väldigt intressant att lyssna till, speciellt när han berättade om händelser ur sin egen karriär. 

Man fick förståeligt nog inte fotografera inne i byggnaden men den var vacker, såg nästan ut som en kyrka.
Efter RCJ gick vi ut på baksidan av domstolen och till Lincoln's Inn. Den är en av fyra "Inns of Court" som finns i City of London. De fungerar som kombinationer av juridiska yrkeshögskolor och advokatsamfund för advokater. Platsen är också väldigt populär för film- och TV-serieinspelningar, såsom Wonder Woman, Sherlock Holmes, The Theory of Everything, Dracula, Downton Abbey, Harry Potter ...
Storbritanniens minsta Grade 1-listade byggnad vilket innebär att man inte får röra ett "hårstrå" på den😊
En av få kvarvarande gatulampor som drivs med gas. Foten på lampan är tillverkad av ett gammalt kanonrör. Ett bra exempel på återbruk.😊
Vi stannade till vid Lincoln's Inn Chapel som kan "ståta med" ett av få rester efter bomber som släpptes från zeppelinare under första väldskriget.

På 1700-talet var det också vanligt att kvinnor som inte kunde ta hand om sina barn lämnade dem utanför kyrkan för att adopteras bort. Många av barnen fick faktiskt en bra framtid och utbildning. Barnen som hittades här gavs ofta efternamnet Lincoln och man tror att den amerikanska presidenten Abraham Lincoln härstammade från ett barn som lämnades där.
Slutet på vår tur var Old Bailey där de värsta förbrytarna döms. Man kan följa domstolsförhandlingarna gratis från en balkong i de olika salarna. På dagens meny stod bland annat mord, våldtäkt, narkotikabrott och förberedelse för terrorhandlingar. Om jag inte hade andra planer för eftermiddagen så hade jag absolut gått på en. Nå, det blir fler tillfällen.
När jag kom hem hann jag typ bara hoppa i duschen och göra mig i ordning innan jag promenerade till Putney där jag skulle träffa min kompis Anette på restaurangen Home SW15. Vi hade lyckats pricka in Happy Hour och provade ett par drinkar var innan det var dags att beställa in middag.

Det var väldigt låga stolar vid borden på uteterrassen, och vi både såg ut och kände oss som femåringar när vi knappt nådde med hakan över bordskanten😁

Jag valde fritterad bläckfisk till förrätt ...
Och råbiff med krispig schalottenlök till huvudrätt.
Vi avslutade kvällen på puben Prince of Wales med var sin French 77. 
Gillar man bordsspel så är den här puben perfekt.
Det var så kul att träffa Anette igen och dela det senaste skvallret😊

Jag avlutar inlägget med en väldigt suddig bild som jag tog under min promenad i går; en man som spelade på säckpipa mitt i en skogsdunge. Jag antar att hans familj och grannar inte vill att han ska spela hemma men någonstans måste man ju få lov att öva.😁

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...