17 augusti 2022

Köpenhamn – Dag 1 och 2

Hej på er, nu är jag tillbaka framför datorn igen. Det var en intensiv vecka, att resa är ingen semester ... inte om man vill se och uppleva saker i alla fall😊. Jag hade turen att missa en andra extrem värmebölja när jag var borta, med över 30 grader i stort sätt varje dag. Det var ganska varmt i Köpenhamn, men runt 13-14 grader på Färöarna när det var som blåsigast. Det kändes dock som 20 när solen var framme så det var ett ständigt på- och avklädande.😏

Jag har haft ganska lugna dagar hittills den här veckan, så i dag promenerade jag till stadsdelen Putney för lunch på en restaurang som heter Home. Om det finns råbiff på menyn så väljer jag oftast den, och den här var väldigt god med krispig schalottenlök ovanpå. Deras middagsmeny såg också intressant ut så den måste provas vid något tillfälle.

Så, dags att börja berätta om min och Svanhilds årliga resa då som i år gick till Köpenhamn och Färöarna. Jag får dela in resan i tre inlägg tror jag så att de inte blir så långa.

Svanhild, som är norska, bor i Ekenäs i Finland så vi möttes på Kastrup i Köpenhamn.

Jag flög med Ryanair från Stansted, något jag inte gjort på åratal. Det är ett mindre projekt att ta sig dit när man bor i sydvästra London, och det krävdes både två tåg och två tunnelbanor för att komma fram. Men vad gör man när alla andra flyg var onödigt dyra.

När jag bokade biljetterna köpte jag Fast Track för att ta mig snabbare genom säkerhetskontrollen, och snabbt gick det. Det var väl spenderade 7 pund.

Jag tror aldrig jag har sett Gatwick och Heathrow flygplatser så här fullsmockade, det satt folk precis överallt!

Nå, till slut blev det dags för boarding. Det blev några svettiga 10 minuter innan vi kunde börja stiga på planet.
Flygresan tog bara 1,5 timme och när Svanhild och jag hittat varandra tog vi en taxi till vårt hotell Saga Hotel som ligger så centralt som det kan bli; ett par minuters promenad till tågstationen och kanske 5 till Tivoli. Hotellet var bara tvåstjärnigt men det berodde på att man måste dela dusch och toalett med cirka 10 andra rum. Det blev dock aldrig någon kö och både rummen och hotellet var väldigt fräscha. Vi hade också TV på rummet. För 99 DKK kunde man köpa frukost till vilket vi gjorde. Hotell är inte billiga i Köpenhamn, men det här var väldigt förmånligt med tanke på var det låg och renligheten. Här skulle jag absolut bo igen.
Det var varmt i Köpenham, och rummet, så vi sov med fläkten på. Efter den här sommaren är jag expert på att rikta in fläkten😏
När vi packat upp på rummet gick vi till The Meatpacking District som låg cirka 100 meter från vårt hotell och där det finns mängder av restauranger. Vi valde en tapasrestaurang som hette Camino.

Maten var väldigt god. Vi delade först på en chorizo slider och friterad manchegoost ...
... och sedan valde jag tartar av danskt nötkött, tomater och pinjenötter samt grillad kyckling, majs, svamp & pepparsås. Oj så gott det var, speciellt då jag inte ätit sedan frukost kl 7😋😋😋
Efter middagen gick vi genom tågstationen och till Tivoli som är nästan 180 år gammalt. Det är ett måste för alla Köpenhamnbesökare tycker jag.
Vi åkte inget utan strosade runt och njöt av atmosfären och de många planteringarna.
Vi stannade till på en utebar och drack var sin Aperol Spritz.
Parken är lika vacker på kvällen som på dagen och innan de stänger har de en ljus och vattenshow på den lilla "sjön".
Vi var där till stängningsdags och därefter gick vi tillbaka till hotellet, det hade varit en lång dag.
På morgonen åt vi en stadig frukost (jag med mitt obligatoriska medhavda lågkolhydratsbröd (inga spannmål, bara ost, frön, ägg, psylliumhusk och bakpulver))
Vår första punkt på programmet var en tur med en Hop On Hop Off-buss. Vi tar alltid den när vi kommer till ett nytt ställe. Turistigt, javisst, men man får sån bra överblick över en stad.
Nyhavn, som vi tyvärr inte hann besöka den här gången. Jag har varit där tidigare och det är mysigt att sitta där med en öl och kolla på folk.
Vi körde också förbi ukrainska ambassaden med beväpnade vakter på utsidan.
Bussen gjorde också ett 10 minuters stopp vid Den lilla sjöjungfrun så att alla skulle kunna fotografera den. Minns hur besviken jag blev första gången jag såg den, den är ju pytteliten😀
Under bussturen kunde vi se dagens nästa mål, Refshaleøen, ett industriområde som nuförtiden också hyser en Street Food-marknad och slalombacke (den sluttande bygganden till höger på bilden).
När stadsturen var klar hoppade vi på en buss som tog oss till ön. Jag hade fått tips av min bror Magnus att besöka konstutställning där men när vi kom fram så visade sig att den var stängd mån- och tisdagar😞
Matmarknaden Reffen, som också var ett tips av min bror, var väldigt mysig. Det fanns massor av olika matstånd och det var bara att beställa och sätta sig antingen vid ett bord eller i en stol vid stranden.
Det fanns också ett mikrobryggeri där som jag naturligtvis testade. Öl ingår verkligen inte i min ketokost, men när jag reser tillåter jag mig att testa den lokala ölen.
Det var svalkande och gott.
På väg tillbaka till city hoppade vi av vid Christiania och gick en runda där. Det finns egentligen inte så mycket att se där annat än haschförsäljarna, men tyvärr får man inte fotografera dem😉
Utgången när man lämnar Christiania, You are now entering the EU😊
När vi återvände till tågstationen gick vi till hotellet och slappade ett par timmar innan vi gjorde oss i ordning för lite "fine dining" på restaurang Høst, ännu ett hett tips av min bror😊 Restaurangen har ännu inte fått någon Michelinstjärna men den är med i deras guide.
Vi satt i källarvåningen som var mycket "nordiskt" och rustikt inredd. Jag gillade det.
Vi beslöt oss för att slå på stort och beställde femrättersmenyn, vilket i praktiken innebar att vi fick 9 rätter. Det var allt från fisk och skaldjur till grönsaker med dipp, bröd,  nötkött, och som avslutning två himmelska desserter. Vi satt båda och mmm:ade och åååh:ade. Servicen var också väldigt bra. Vi hade många olika servitörer, men de visste alla att de skulle tala engelska med oss. Väldigt imponerande.
Efter middagen gick vi tillbaka mot hotellet, men gjorde ännu ett pitstop på en bar som hette Duck and Cover för ett par drinkar. Gissa vem som tipsade oss om den?😂 Jag tycker det är skönt att inte alltid behöva googla till förbannelse för att hitta och läsa in sig på intressanta ställen utan kopierar gärna någons förslag rakt av och jag tycker de låter intressanta.
Den är baren var väldigt cool, eller som brorsan sa; en kombination av TV-serien Mad Men (som utspelar sig på 60- och 70-talet) och James Bond.
Det ser ut som om vi var helt ensamma i baren😁 men det kom folk i vågor, och när vi gick vid 22-tiden var den full.
Det var våra två dagar i Köpenhamn det. I nästa inlägg berättar jag om de två första dagarna på Färöarna.