24 mars 2023

Påskmarknad, pubbesök, TV-inspelning och recept

Äntligen helg igen, men vart försvann veckan?! I dag tog jag halva dagen ledig och åkte till finska kyrkan här i London för lite shopping på deras påskmarknad. Det verkar bara vara finska kyrkan som har påskmarknad av de nordiska kyrkorna, konstigt.

I dag var det ingen kö alls när jag kom till kyrkan, till skillnad från julmarknaden när det var 100 meter kö vid samma tid.

Jag kom hem med mämma till mig och choklad till Steve. Han gillar t.ex. Mignonäggen som jag tycker är alldeles för sötsliskiga. Jag köpte också en chokladnyhet till honom, Fazerchoklad med kanelbullesmak. Den var så där, smakade för lite kanel och de krispiga bitarna som den innehöll var för söta. 
Innan jag gick till kyrkan åt jag lunch på puben The Mayflower. Det är nyförtiden tradition och jag gör det vare sig jag åker med någon eller är ensam. Puben öppnade kl. 12 och då var jag där. Har man inte bokat så rekommenderar jag att man är där genast när de öppnar, särskilt i slutet av veckan. 

Det är så mysigt med alla gamla saker huller om buller och maten är fantastisk! Jag gillar också att de har specialrätter på menyn och inte serverar samma mat år ut och år in.
Jag valde två förrätter från specialmenyn: Oxkindkroketter med palsternackspuree och tomatsalsa ...
samt laxtartar med guacamole, kapris och creme fraiche. Enastående gott!
I går var jag på en inspelning av Jonathan Ross chattshow hos BBC:s inspelningsstudio i White City i västra London. Det är samma stuk som Graham Nortons chattshow och det verkar som om de byter av varandra för GN verkar ha paus nu.

Jag hade tänkt ta en sen lunch när jag kom fram till White City, men när jag såg att folk redan börjat köa 1 timme före den officiella tiden för säkerhetskontrollen så var det bara att sälla sig till dem. Det var verkligen inte det perfekta kövädret. Det regnade konstant men jag hade med mig paraply och det var ganska behaglig temperatur.

Det blev mycket köande. När man fått sitt armband köade man till säkerhetskontrollen och sedan ytterligare 30 min köande innan insläpp. Och, om man inte köat tillräckligt så kan man köa till toaletten också. Jag kom till min plats cirka kl. 17.30 men de började inte inspelningen förrän lite efter sju så det blev mycket sittande. 

Man fick inte fotografera alls i inspelningsstudion så de här utebilderna är de enda jag tog därifrån.

Gårdagens gäster var var Greg Davies (ledaren av brittiska Taskmaster), Brian Cox från TV-serien Succession, skådespelerskan Ruth Wilson och en brittisk längdhopperska som nyligen vann guld i EM (tror jag). Inspelningen drog ut en halvtimme på tiden men Greg, Brian och Jonathan Ross var hur roliga som helst, inga begränsningar alls😁 Vid ett tillfälle satt alla och berättade roliga hashhistorier de varit med om, men det kommer garanterat inte med i sändningen😏 Inspelningen pågick i 2,5 timmar och TV-sändningen är max 1 timme lång så de fick mycket extramaterial. Som tur var kom min buss precis när jag kom ut från studion och jag var hemma lite efter kl. 22.

I lördags åt Steve och jag middag på en annan av mina favoritpubar, The White Swan. Sorry för dålig bild, min kamera är tyvärr inte så bra (längre) vid mörkerfotografering.
De flesta pubar i England är hundvänliga och hunden på bilden var en riktig fräck en😏. När hans ägare fick hamburgarna som de beställt tog det inte många sekunder innan hunden gjorde ett utfall mot en av tallrikarna och drog ner den ena hamburgaren. Den försökte senare också med den andra ägarens tallrik, men hon var snabbare. Inte världens mest väluppfostrade hund precis.😏

Jag beställde ankbröst till huvudrätt som vanligt och Steve jätteportionen med korv som vanligt. Korven är väldigt bra kryddad och han åt upp allt till sista korvänden😋.
Om man inte stänger toalettdörren ordentligt så är det inte helt ovanligt att man har en kattröv som utsikt där man sitter. Genast han får en chans vill han att man ska klia honom på bakdelen.😀
Som avslutning ska ni få ett jättegott recept på grillade tortillas. Jag använder lågkolhydrattortillas men ni kan naturligtvis använda vanliga om ni vill. Jag har ätit den här rätten flera gånger de senaste veckorna för den är så god och enkel att göra, även om det inte ser ut så på bilden. Receptet kommer från den här bloggen.

Grillade tortillas med kyckling och salsa
2 portioner

Ingredienser
Ca 250 gram kycklingfilé 
2 tortillas
1/4 del färsk chili 
2 dl riven cheddarost eller annan stark ost 
4 msk chunky salsa till kycklingen 
1 msk jalapeno (kan utelämnas)
1/2 schalottenlök 
1 liten vitlöksklyfta 
1/2 tsk spiskummin 
1/2 tsk paprikapulver 
salt
svartpeppar 
olivolja 

Gör så här: 
Skär kycklingen i små bitar och stek i olja. Skär löken fint och vänd ner och stek med kycklingen. Salta, peppra, rör i alla kryddor och stek så kycklingen blir klar. Häll i chunky salsa, kryddorna, hackad chili och pressad vitkök. Lägg åt sidan och torka ur pannan. Lägg ut tortillan, lägg kycklingröran på ena sidan. Ringla på lite chunky salsa eller tacosås, jalapeno om du vill ha stark. Strö rikligt med ost över. Vik ihop. Häll lite olivolja i stekpannan. Lägg ner tortillan försiktigt och stek på medelvärme, inte för hög värme för då bränns det. Håll stekspaden och ”putta intill” röran så den sätter sig ihop med osten och inte ramlar ur. Vänd på tortillan, går lätt när röran och osten blivit varm. Lägg upp och låt den svalna något så går den lättare att skära. Skär i tre kanter med vass kniv och lägg på stort fat.

1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...